Vuonna 1956 esitelty Volvo Amazon oli elegantti malli, joka poikkesi selvästi siitä mitä Volvolta oli totuttu tuohon aikaan odottamaan. Auton muotoilusta vastasi 26-vuotias Jan Wilsgaard, joka oli hakenut vaikutteita italialaisesta, brittiläisestä ja amerikkalaisesta muotoilusta.
Vuosien 1957 ja 1959 välisenä aikana kaikki Amazonit olivat kaksivärisiä. Valittavissa oli joko musta, yönsininen tai rubiininpunainen kori vaaleanharmaalla katolla tai vaaleanharmaa kori mustalla katolla. Kaksiväristen mallien valmistus valitettavasti loppui jo vuonna 1961.
Vuosina 1956-1970 valmistettiin 667 791 Amazon-autoa. Se oli tuohon aikaan Volvon eniten valmistettu malli. Amazonin 60-vuotisjuhlien kunniaksi olemme koonneet 10 mielenkiintoista ja erikoista faktaa, joita et ehkä aikaisemmin tiennyt.
1. Auton alkuperäinen nimiehdotus oli Amason. Kirjoitusasu muutettiin kansainvälisemmäksi Amazoniksi ennen tuotannon aloittamista vuonna 1957. Valitettavasti vain saksalainen mopo- ja moottoripyörävalmistaja Kreidler sattui myös lanseeraamaan samaan aikaan Amazone-nimisen mopedin, mistä johtuen laadittiin sopimus, jonka mukaan Volvo -mallia voitiin kutsua Amazoniksi Pohjoismaiden markkinoilla. Muualla maailmassa vakiomalli tunsi nimen 121. Nykyään autot tunnetaan kaikkialla maailmassa nimellä Amazon.
2. Vuoden 1958 Amazon Sport kehitettiin asiakkaille, jotka kaipasivat lisätehoa. Kahdella SU-kaasuttimella ja terävämmällä nokka-akselilla varustettu moottori kehitti 85 hevosvoimaa tehoa.
3. Vuonna 1959 Volvon patentoitu kolmipisteturvavyö tuli ensimmäisenä Amazonin vakiovarusteeksi.
4. Amazonin urheilullisin versio oli 123 GT, joka lainasi moottorinsa 1800S-urheiluautosta. 123 GT lanseerattiin vuonna 1967, ja se tarjosi 115 hevosvoimaa tehoa. Sivupeilit oli kiinnitetty etulokasuojiin, lisävalot olivat vakiona ja käyntinopeusmittari oli asennettu kojetaulun päälle.
5. Volvon tehdaskuljettaja Carl-Magnus Skogh voitti vuoden 1965 Akropolis-rallin Kreikassa 122S-autolla.
6. Ruotsin poliisi kehitti yhdessä Volvon kanssa varusteita, jotka myöhemmin lisättiin tavallisiin tuotantoautoihin. Poliisiautoissa oli levyjarrut, jarrutehostin ja vyörenkaat monta vuotta ennen tuotantoautoja. Poliisien Amazon-autoissa oli myös takalasin puhallin ja ohjauspyörän viereinen painike, joka yhdisti tuulilasin pesimen ja nopeimman pyyhkimistoiminnon.
7. Vuoden 1963 Geneven autonäyttelyn esitteessä oli Volvo 122S Cabriolet, jonka luojaksi oli ilmoitettu belgialainen Jacques Coune. Esite antoi ymmärtää, että kyseessä oli tuotantoauto, mutta Volvolla ei ollut mitään tekemistä tällaisten suunnitelmien kanssa. Cabriolet-malleja valmistettiin vain neljä kappaletta.
8. Volvo suunnitteli asentavansa V8-moottorin Amazoniin. Versiosta laadittiin viisi prototyyppiä, mutta lopulta Volvon johto päätti, että V8 ei sopisi Amazon-autoon. Yksi syy oli se että Volvolla ei ollut tuollain edes kuusisylinteristä moottoria. Ajateltiin että hyppy nelisylinterisestä V8:aan olisi ollut liian suuri.
9. Ruotsissa myydyistä 297 000 Amazonista noin kahdeksan prosenttia on yhä liikenteessä. Ruotsin yleisin versio on vuoden 1966 malli, joita on rekisteröitynä vielä 4 804 kappaletta.
10. Amazon oli ensimmäinen Volvo, jota koottiin Ruotsin ulkopuolella. Vuonna 1963 Volvon tehdas Kanadan Halifaxissa avasi ovensa. Kanadan Halifaxissa valmistettuja Amazon-autoja markkinoitiin nimellä Volvo Canadian.