Formularadoilla on välillä nähty aika hurjannäköisiä laitteita. Välillä tekniset innovaatiot ovat sanelleet omat ehtonsa Formula 1 -auton ulkonäölle. Välillä taas uusilla muotoiluratkaisuilla on haettu aivan uutta kilpailuetua. Yleensä auto näyttää sitä paremmalta mitä virtaviivaisempi se on, mutta toisinaan downforcen eli maaefektin maksimoiminen on tuonut lopputulokseksi jotain aivan muuta…
Arrows A22
Monacon katurata vaatii F1-autolta mahdollisimman paljon pitoa. Arrows yritti saada hieman lisäetua asentamalla auton keulalla lisäsiivekkeet. FIA kuitenkin kielsi tämän keksinnön hyvin nopeasti.
Eifelland Type 21
Eifelland osallistui vuoden 1972 F1-sarjaan 21-mallillaan, joka perustui March 721-autoon. Uutta muotoa saaneessa ulkoasussa huomiota herätti keskellä sijaitseva taustapeili, joka varsin tehokkaasti häiritsi kuljettajan näkökenttää.
Ensign N179
Valtavan kokoiset jäähdyttimet saattoivat olla ihanteellisella paikalla auton keulalla, mutta kovin kauniilta ei Ensign N179 näyttänyt. Auto oli käytössä kaudella 1979 mutta ei saavuttanut juurikaan mainittavaa menestystä.
March 751
March 751 autossa oli todella persoonallisen näköinen takasiipiviritelmä. Normaalin takaspoilerin lisäksi takarenkaiden takana olivat vielä lisäsiivekkeet parantamassa ilmavirtausta. Auto oli epäluotettava eikä saavuttanut juurikaan menestystä, lukuun ottamatta Vittorio Brambilla yllätysvoittoa vuoden 1975 Itävallan GP:ssä.
Ligier JS5 ”Teapot”
Ligierin ensimmäinen F1-auto oli komealla tötteröllä varustettu Ligier JS5. Auto sai lempinimen ”teapot” eli teekannu. Hieman huvittavasta ulkomuodosta huolimatta autolla ajettiin useita pistesijoja ja jopa palkintopallipaikkoja kaudella 1976.
Brabham BT26
F1-tallit kokeilivat erilaisia vaihtoehtoja siivekkeiden asennukseen. Brabham BT26 oli yksi hurjimman näköisistä virityksistä.
Tyrrell P34
Kaudelle 1976 Tyrrell päätti suunnitella Formula 1 -auton aivan uusista lähtökohdista. Säännöissä ei tuolloin ollut mainintaa renkaiden määrästä, joten miksi autossa pitäisi olla vain neljä rengasta. Ajatuksena oli pienentää isojen eturenkaiden aiheuttamaa ilmanvastusta mutta saada sama pito aikaiseksi. Auto saavutti radalla myös kohtalaista menestystä.
Williams FW70D
Williams testasi ideaa kuusipyöräisestä F1-autosta asentamalla autoon kaksi taka-akselia. Autossa oli periaatteessa kuusi formuloiden eturengasta. Hurjannäköinen härveli ei päässyt koskaan kilpailuun asti.
March 711 ”Tea Tray”
March 711 oli yksi erikoisimman näköisistä F1-autoista. Sen erikoistuntomerkkinä toimi valtava etusiipi, joka näytti lähinnä tarjottimelta.
Brabham BT46B ”Fan Car”
Brabham BT46B oli erikoisversio Brabhamin vuoden 1978 Formula 1 -autosta. Autossa herätti huomiota valtavan kokoinen propelli. Se imi ilmaa auton alta ja paransi näin tehokkaasti maaefektiä. Auto saikin lempinimen ”Fan Car” eli imuriauto.