Jos Focus ST tuntuu liian kesyltä, niin siinä tapauksessa uusi Ford Focus RS voisi olla sopiva vaihtoehto…

Focus ST vs Focus RS

Ford Focus -mallistossa on nyt siis kaksi sporttista vaihtoehtoa. Vaikka lähtökohtaisesti Focuksen ST ja RS –malleista löytyy paljon samoja ominaisuuksia, niin ne ovat silti aivan erityyppisiä. Siinä missä ST tarjoaa myös hieman mukavuutta, tämä RS keskittyy vain ja ainoastaan suorituskyvyn maksimoimiseen. Autoja voisi vertailla niin että jos ST on vakiomallista viritetty sporttiversio, niin tämä uusi Ford Focus RS on kuin kilpa-autosta kesytetty katuauto.

Ero tulee heti esille jousituksen kohdalla. Vaikka jo ST:ssä on vakiomallia jäykempi jousitus, niin tässä RS-versiossa alusta on vielä selvästi jäykempi. Jousitus on edessä 33 % ja takana 38 % jäykempi kuin ST:ssä. Iskunvaimennukselle on valittavissa kaksi toimintatilaa, normaali tai sport. Luulin jo löytäneeni napin jolla iskunvaimennusta saisi pehmeämmäksi, mutta ainoa vaihtoehto olikin sport-tilan 40 % vielä jäykempi iskunvaimennus. Tällä autolla ajaessa tien epätasaisuudet eivät jää huomaamatta.

350hv, 440Nm…

Myös suorituskyvyssä on selvä ero. ST-mallissa on 2.0-litrainen, 250-hevosvoimainen EcoBoost-moottori, joka tarjoaa perheautolle varsin hyvän suorituskyvyn. RS:n moottori on vain vähän isompi, 2.3-litrainen EcoBoost, mutta tarjoaa huimat 100 hevosvoimaa lisää. Moottorin huipputeho on 350 hevosvoimaa ja vääntöä löytyy 440 Newtonmetriä. Kovan kiihdytyksen aikana on käytössä hetkellisesti jopa 470 Nm:n vääntö yliahtotoiminnon ansiosta.

Moottorin tehot välittyvät kuusinopeuksisen manuaalivaihteiston kautta kaikille neljälle pyörälle. Edeltävistä Focus RS-malleista, ja myös ST-mallista poiketen uutuus on siis nelivetoinen. Tämä on erinomainen ratkaisu auton tehot huomioiden. Focus RS on varustettu Ford Performance AWD –nelivetojärjestelmällä, jossa on elektronisesti ohjattavat kytkimet molemmilla puolilla takavetopyörästöä, siis molemmille vetoakseleille omansa. Järjestelmä ohjaa kytkimien kautta väännön jakautumista eteen ja taakse sekä myös takarenkaiden välillä. Taka-akselille voidaan siirtää jopa 70 prosenttia vääntömomentista. Näin auton käytös on selvästi tasapainoisempi kiihdytyksissä ja suorituskyky saadaan maksimoitua myös kaarreajossa.

Radalla vai kadulla?

Kuljettaja voi valita neljästä ajotilasta sopivimman. Normal- ja Sport –ajotilat sopivat normaaliin liikenteeseen, kun taas Track ja Drift on tarkoitettu ainoastaan hauskanpitoon radalla. Ajotilan valinta vaikuttaa mm. nelivedon toimintaan, iskunvaimennukseen, ohjaustehostukseen, ajovakaudenhallintaan ja moottorin/kaasupolkimen reagointiin.

Ford Focus RS kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 4,7 sekunnissa, eli ainakaan suorituskyvyn puutteesta ei voi autoa moittia. Lisäksi kuljettaja pääsee nauttimaan pakojärjestelmän tuottamista soundeista. Putkistosta kuuluu mukavan matala mörinä, jonka sävy hieman kiristyy kiihdytyksissä. Sport-ajotilassa moottorin polttoaineensuihkutus on kalibroitu siten että putkiston saa myös paukkumaan.

Ja hinta oli…

Valitettavasti huvilla on myös hintansa. Bensamoottorisen Focus ST-mallin lähtöhinta on kohtuullinen 37 127 euroa, kun taas Ford Focus RS -mallin hintalapussa lukee jo 51 740 euroa. Tässä koeajetussa autossa oli vielä kohtuullisen runsaasti lisävarusteita, kuten avaimeton keskuslukitus, navigointi, tummennukset, erikoisväri ja todella hyvän sivuttaistuen tarjoavat Recaro RS kuppipenkit, jotka nostavat hintaa entisestään. Lisävarusteineen auton kokonaishinta nousi melkein 60 000 euroon. Sen on tietysti jo iso hinta Focuksesta, mutta suorituskykyyn ja ominaisuuksiin nähden tuntuu silti kohtuulliselta.

Vaikea valinta!

Jos olisin itselle ostamassa sporttista Fordia, niin Focus ST riittäisi vallan hyvin, mutta jotain kiehtovaa tässä RS-mallissa on. Sillä ei lähtisi mielellään pitkälle matkalle, mutta siihen sitä ei ole tarkoitettukaan. Se on erikoismalli, jolla voi hyvin ajaa kadulla, mutta jonka ominaisuudet on selvästi viritetty rata-ajoa silmällä pitäen.