Mersun pienempi roadster, SLK esiteltiin jo vuonna 1996. Kai se on uskottava että siitä on jo 20 vuotta aikaa. Näiden merkkipäivien kunniaksi auto on saanut tänä vuonna päivityksen, ja samalla myös nimi on vaihtunut. Mersun uuden nimeämispolitiikan mukaisesti kulmikkaalta kuulostava SLK on unohdettu ja nimenä on nyt selvästi sulavampi SLC.
Jo ensimmäisessä SLK:ssa nähty sähköisesti avattava kovakatto löytyy myös uutuudesta. Tosin katon muoto on nykyään onneksi paljon linjakkaampi. SLC näyttääkin upealta myös katto ylhäällä. Katto aukeaa ja sulkeutuu kätevästi ilman että kuljettajan tarvitsee avata tai sulkea mitään lukituksia. Jos on avaamassa kattoa liikennevaloissa, ja valot vaihtuvat vihreiksi kesken operaation, avaamista voi jatkaa myös ajon aikana, kunhan vauhtia on alle 40 km/h. Vaikka katto viekin osan tavaratilasta niin kyytiin mahtuu silti pienempi matkalaukku tai pari kassia. Ja jos ei tarvitse laskea kattoa alas, on käytössä mukavan kokoinen, 335 litraa vetävä tavaratila.
Moottorimallistossa on viisi vaihtoehto. Neljä bensamoottoria; SLC 180 (156 hv), SLC 200 (184 hv), SLC 300 (245 hv) ja SLC 43 (367 hv), sekä yksi diesel; SLC 250 d. Pienemmät bensakoneet ovat saatavissa myös 6-vaihteisella manuaalilla, mutta kaikkien muiden moottoreiden yhteydessä on vakiona 9-portainen automaatti.
Mallinimet ovat hieman harhaanjohtavia, sillä ne eivät enää paljasta moottorin tilavuutta. SLC 180-mallissa on 1.6-litrainen, ja SL 43:ssa 3.0-litrainen. Ainoastaan SLC 200:ssa nimi on yhtenevä auton 2.0-litraisen moottorin kanssa.
Saimme koeajoon SLC 300-mallin. Sen 4-sylinterinen, 2.0-litrainen, ahdettu bensakone tarjoaa tehoa 180 kW (245 hv) ja vääntöä 370 Nm. Vaikka tehot eivät kuulosta valtavilta niin suorituskyky on erinomainen. Kiihdytys sataseen onnistuu 5,8 sekunnissa. Jos SLC on vain kesäautona, riittää pienempikin voimanlähde; Kun pääsee ajamaan katto alhaalla, ei ole enää kiire mihinkään.
Jos SLC 180-mallin 156 hevosvoimaa riittävät kesäiseen avoautoiluun, saa SLC:n omakseen 49 861,61 eurolla. Tämän SLC 300:n hintalapussa lukee 66 621,69. Vähän kannattaa kuitenkin varata myös lisävarusteisiin. Harkitsemisen arvoisia varusteita ovat ainakin nahkaverhoilu, panoraama-katto sekä Airscarf. Tämä ”ilmahuivi” parantaa avoautoilun mukavuutta varsinkin viileämmissä keleissä puhaltaen lämmintä ilmaa niskan ja hartioiden alueelle.
Jos Suomen kesäkelit huomioiden kaksipaikkainen avoauto voi millään tavalla olla järkevä autovalinta, on SLC yksi loistava ehdokas. Kovakattoisena se sopii vaikka ympärivuotiseen käyttöön, mutta on tietysti parhaimmillaan kun katon saa laskettua alas.