Nopealla vilkaisulla auto saattaa näyttää aivan tavalliselta Volvon 60-sarjan perheautolta, mutta ihan perusmalli tämä ei ole. Takaluukun tyyppikilpi nimittäin paljastaa että kyseessä on S60-malliston tehokkain versio eli T6. Mallinimenä Volvo S60 T6 AWD on toki vanha tuttu, mutta konepellin alla on nyt aivan uusi voimanlähde.
Volvo S60 T6 oli aikaisemmin varustettu turboahdetulla, 3.0-litraisella ja 6-sylinterisellä bensakoneella. Se tarjosi tehoa 304 hv tehoa ja vääntöä 440 Nm. Tänä päivänä vaaditaan entistä pienempiä kulutus- ja päästölukemia, minkä johdosta myös T6 on joutunut downsizingin uhriksi. Vanhan kolmilitraisen on korvannut siis entistä pienempi pata. Uusi moottori Volvo Drive-E -moottoriperheen edustaja, siis 2.0-litrainen ja nelipyttyinen. Iskutilavuus kuulostaa vähän vaatimattomalta, mutta tekniset tiedot kertovat muuta. Vaikka iskutilavuudesta on tingitty, ei tehoista ole luovuttu. Uutuus tarjoaa suunnilleen samat tehot; 306 hv ja 400 Nm.
Jotta voimaa saataisiin irti myös pienemmästä iskutilavuudesta, on ahtaminen viety entistä pidemmälle. Nyt turboahtimen lisäksi moottoriin puskee ilmaa myös mekaaninen ahdin. Mekaaninen ahdin parantaa moottorin vääntöä alakierroksilla, kun taas pakokaasuahdin tarjoaa paremman huipputehon yläkierroksilla. Jotta moottorin tehot tulevat myös tehokkaasti käyttöön, on moottorin parina 8-nopeuksinen automaattivaihteisto ja AWD-nelivetojärjestelmä.
S60 T6 AWD kiihtyy satasen vauhtiin 5,9 sekunnissa, joka riittää varmaan useimmilla kuljettajille. Jos auto tuntuu kuitenkin kaipaavan vielä pientä piristystä, voi autoonsa tilata Polestarin viripaketin. Polestar on lähtöjään kilpatalli, joka pyörittää Volvon moottoriurheilutoimintaa. Sen lisäksi Polestar kehittää viritysosia Volvon katuautoihin.
Polestarin optimointipaketilla T6-mallin huipputeho kasvaa 306->310 hevosvoimaan ja vääntö 400->430 Nm:iin. Merkittävin muutos on tehon lisäys keskialueella. Kierrosalueella 2500-4000rpm tehot kasvat 228->245 hevosvoimaan. Auton ohituskiihtyvyys onkin loistava. Kaasupoljinta vain vähän syvemmälle lattiaan, vaihteisto heittää pari pykälää pienemmälle, ja sitten Volvo ampuukin mukavasti matkaan. Ohituksessa ei kovin kauan tarvitse viettää vastaantulevien kaistalla. Putkistosta kuuluu matalaa murinaa niin että kuljettaja pääsee mukavasti tunnelmaan. Pakoäänet ovat kuitenkin hyvin maltilliset, joten autolla voi tulla kotiin myös iltamyöhällä herättämättä naapureita.
Pienempi moottori tarjoaa siis tehoa ja suorituskykyä, mutta miten on kulutuksen laita. Auton yhdistetty kulutus on kohtuullinen 6,9 l/100km ja CO2-päästöt 161 g/km. Polestarin paketti ei vaikuta kulutus- tai päästölukemiin vaan ne pysyvät ennallaan. Tosin ajossa kulutus karkaa helposti vähän suuremmaksi kuljettajan nautiskellessa aina välillä moottorin suorituskyvystä.
Volvo S60 T5 AWD -mallin lähtöhinta on 62 041,48 euroa Momentum-varustelulla, ja 65 797,20 euroa tällä sporttisella R-Design -paketilla.