Täysin uusi Volvo S90 on todella näyttävä menopeli. Se näyttää hyvältä kuvissa, mutta vielä paremmalta luonnossa. Vaikka keulan muodot on nähty jo Volvo XC90-katumaasturissa, niin tässä sedanissa tuo keula näyttää jopa vieläkin paremmalta. Uudet takavalot vaativat hetken totuttelun, mutta yllättävän nopeasti niidenkin muotoon silmä tottuu. Vaikka muodoissa on myös pyöreyttä, näyttää auto massiiviselta ja siinä on selvästi edustusauton tyylikkyyttä. Ulkonäköä keventää pehmeästi laskeutuva kattolinja, joka tuo auton perään hieman coupemaista muotoa.

Tässä koeajetussa yksilössä oli Insciption-varustelu, joka tuo autoon vielä lisää kromin kiiltoa. Vaikka kromia on runsaasti, on ulkonäkö siitä huolimatta sopivan hillitty. Elegantin ulkomuodon asettamat odotukset lunastetaan tyylikkäästi myös matkustamon puolella. Siellä huomio kiinnittyy isoon kosketusnäyttöön, jonka kautta hallitaan suurinta osaa auton viihde- ja informaatiotoiminnoista. Vaikka lähes kaikki on uutta, tuntee Volvo-kuljettaja silti olonsa kotoisaksi. Volvoista tuttu hyvä ergonomia on tallella. Erinomainen penkki tarjoaa hyvän istuma-asennon, ja hallintalaitteiden selkeys tekee ajamisesta helppoa heti ensimetreistä lähtien.

Voimanlähteeksi on tarjolla taloudellisia Drive-E –moottoreita. Dieselmallit ovat D3 (150 hv), D4 (190 hv) ja D5 (235 hv). Bensamoottoria kaipaavalle valittavissa on joko T5 (254 hv) tai T6 (320 hv). Pienimmät dieselmoottorit ovat saatavissa myös manuaalivaihteisina, muiden parina on joko valinnaisena tai vakiona automaattivaihteisto. Tehokkaimpien moottoreiden yhteydessä on myös AWD-neliveto. Moottoreiden kulutuslukemat ovat välillä 4,4-7,2 l/100km ja CO2-päästöt 112-165 g/km.

Koeajoimme malliston tehokkaimman dieselmallin eli D5 AWD:n. Kun käytössä on 235 hv tehoa ja 480 Nm vääntöä, jaksaa isokin auto liikahtaa tarvittaessa todella reippaasti. Kaasupoljinta ei tarvitse painaa lähellekään pohjaa kun vauhti on jo noussut rajoitettuun. 8-nopeuksisen automaatin ansiosta moottorin kierrokset pysyvät matalina matka-ajossa, mikä parantaa sekä ajomukavuutta että taloudellisuutta. Moottorin suoristuskyky tulee parhaiten esille ohitustilanteissa. Ohitukset onnistuvat nopeasti ja turvallisesti. Vastaantulijan kaistalla ei tarvitse viettää turhaan aikaa kun moottorissa on riittävästi voimaa.

Volvo on lanseerannut D5-moottorin yhteydessä uuden PowerPulse –tekniikan. Ajon aikana järjestelmä pyörittää sähkömoottori, joka täyttää paineilmasäiliötä. Kun kuljettaja haluaa kiihdyttää reippaammin, paineilman vapautuu ja saa turbon pyörimään välittömästi ilman turbolle tyypillistä viivettä. Näin moottorin reagointi kaasupolkimeen nopeutuu entisestään ja vääntöä löytyy reilusti jo alakierroksilla. Vaikka D5-mallissa riittää tehoa, pysyy kulutus kohtuullisen pienenä. D5 AWD-mallin yhdistetty kulutus on 4,8 l/100km ja CO2-päästöt 127 g/km.

Tehokkaasta moottorista huolimatta Volvo S90 ei ole sporttinen sedan, vaan tyylikäs ja edustava neliovinen, jonka ominaisuuksissa painottuu selvästi mukavuus ja hyvä käyttöergonomia. Autoon on helppo ihastua, varsinkin jos Volvo on tuttu merkki jo entuudestaan. Ja jos ei ole, on uusi S90 hyvä tilaisuus ottaa ensiaskel Volvojen maailmaan. Uutta Volvo S90-mallia kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa, sillä ero vanhaan Volvo-mallistoon on valtava.

S90-malliston hinnat alkavat 44 361 eurosta. Autoissa on vakiona kattava Momentum-varustelu. Tyylikäs Inscription-paketti nostaa hintaa moottorista riippuen n. 5000 eurolla. Toinen vaihtoehto on sporttisempi R-Design-varustelu. Tämän koeajetun D5 AWD-mallin lähtöhinta Inscription-varustelulla on 63 342 euroa.