Volvon uusi 90-mallisto on täydentynyt V90-farkkumallilla. Moni onkin odottanut ehkä eniten juuri tätä farmaria, sillä tarjoaahan se sopivasti tilaa niin perhekäyttöön kuin harrastuksiinkin. Ja kun muistetaan miten suosittu edeltävä V70-malli on Suomessa ollut, ovat odotukset tämän Volvo V90 -mallin kohdalla todella korkealla.

Ainakin auton ulkonäkö täyttää Volvo-kuskien ja myös monien muiden isosta farkusta haaveilevien toiveet. Muodot ovat aivan uudet, niin auton sisä- kuin ulkopuolella. Oikeastaan ainoa edeltävästä mallista tuttu yksityiskohta ovat pitkät, pystysuuntaiset takavalot. Toki nekin ovat saaneet aivan uuden ilmeen.

Sekä ajovalot että kaukovalot on toteutettu LED-tekniikalla. Lisävarusteena ovat saatavissa mukautuvat LED-ajovalot sekä täysaktiiviset LED-kaukovalot. Takavalot ja perän muotoilu saavat auton näyttämään todella leveältä. Sivuprofiili paljastaa auton pituuden, joka on huimat 4,9 metriä. Lisävarusteena onkin hyvä valita ottaa joko parkkitutkat tai peruutuskamera pysäköintiä helpottamaan.

Auton huikeat ulkomitat näkyvät myös matkustamon puolella. Tilaa riittää niin etu- kuin takapenkilläkin. Tavaratilaa löytyy 560 litraa. Jos se ei vielä riitä, saa takapenkin selkänojat kaadettua sähköisesti 40/60-osissa. Volvon matkustamossa korostuu hyvä ergonomia. Auton penkki tuntuu erinomaiselta ja ajoasennon saa helposti säädettyä mieleisekseen. Valtaosa käyttökytkimistä ovat tuttuja aikaisemmasta mallista. Suurin uudistus on iso kosketusnäyttö, jonka kautta hallitaan valtaosaa auton toiminnoista. Se vaatii hetken totuttelun, vaikka onkin helppokäyttöinen.

Auton varustelu on todella kattava, sillä Suomeen tuotavissa autoissa on aina Momentum-varustelu. Vakiona löytyvät mm. avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, digitaalinen mittaristo, Sensus Audio High Performance-järjestelmä kosketusnäytöllä, LED-ajovalot ja sähkötoiminen takaluukku.

Ja kun kyse on Volvosta, on myös turvallisuus keskeisellä sijalla. Uuden V90-mallin turvavarusteluun kuuluvat mm. City safety -järjestelmä, törmäysvaroitin sekä jalankulkijan ja polkupyöräilijän havaitsemistoiminto automaattijarrutuksella, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, kuljettajan vireystilan tarkkailu, aktiivinen vakionopeudensäädin, puoliautomaattinen ohjausapu, tieltäsuistumissuoja, sadetunnistin ja mäkilähtöavustin.

Moottorimalliston muodostavat pari bensakonetta (254-320 hv) sekä kolme dieseliä (150-235 hv). Moottoreiden kulutuslukemat ovat 4,5-7,4 l/100km ja CO2-päästöt 119-169 g/km. Malliston huipulla on vielä T8 hybridi, joka on malliston tehokkain (407 hv) sekä pienipäästöisin (47 g/km CO2). 8-nopeuksinen automaattivaihteisto on vakiona tai valinnaisena kaikkien moottoreiden yhteydessä. Samoin nelivedon saa kaikkiin malleihin, paitsi T5-bensakoneen yhteyteen.

Volvo V90 -malliston hinnat alkavat 47 808,88 eurosta. Vaikka vakiovarustelu on kattava, löytyy lisävarustelistalta aina jotain mielenkiintoista, kuten R-Design tai Inscription –varustelu. Hinta nousee siis helposti vielä parilla tuhannella eurolla, tai parilla kymmenellä, kuten tämän todella kattavasti varustellun koeajoauton kohdalla.

Uusi Volvo V90 tuntuu ottavan hienosti paikan V70-mallin korvaajana. Auton tarjoaa sopivasti näyttävyyttä, mutta ei ole kuitenkaan liian pröystäilevä. Volvo on merkkinä arvostettu, mutta se ei kuitenkaan aiheuta naapureissa liikaa kateutta, ellei autoja ole pihassa kovin montaa kappaletta. Uusi V90 on tilava, kuten farmarin kuuluukin, ja turvavarustelukin on sillä tasolla että takapenkille uskaltaa ottaa kyytiin myös ne perheen arvokkaimmat, mutta eivät aina kaikkein rauhallisimmat matkustajat.

Jos siis tilava farkku on suunnitelmissa, kannattaa ehdottomasti tutustua myös uuteen V90-malliin.