Vaikka BMW M2 on täysin uusi tulokas BMW:n mallistossa, niin historiasta löytyy toki sillekin esikuvia. Esikuviksi voidaan laskea sellaiset legendaariset mallit kuin BMW 2002 turbo, E30 M3 ja 1-sarjan M Coupe. Vaikka tekniikka on kehittynyt ja autojen muotoilu on aina seurannut omaa aikaansa, niin kaikissa näissä kompakteissa sporteissa on ollut selvästi samaa henkeä, joka toistuu nyt uudessa M2:ssa.

BMW 1-sarjan M Coupe (2011)

BMW 1-sarjan M CoupeUuden BMW M2-mallin lähin sukulainen on tietysti ensimmäinen 1-sarjaan perustunut M-malli, eli vuonna 2011 saapunut BMW 1-sarjan M Coupe. Vain rajoitettuna eränä valmistettu M Coupe erottui vakiomallista jo ulkonäöllään, mutta vielä paremmin suorituskyvyllään.

Kuten uudessa BMW M2-mallissa, myös M Coupessa oli 6-sylinterinen, 3.0-litrainen, turboahdettu moottori. Se tuotti tehoa 340 hevosvoimaa ja vääntöä 450 Nm. Voima välittyi takapyörille 6-vaihteisen manuaalivaihteiston kautta. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistui 4,9 sekunnissa ja huippunopeus oli rajoitettu lukemaan 250 km/h.

Auton ominaisuuksiin kuuluivat selvästi vakiomallia jäykempi jousitus, 19-tuumaiset vanteet, mekaaninen tasauspyörästön lukko ja tehokkaat jarrut.

BMW M3 E30 (1985)

BMW M3 E30 1987M2-mallin esikuviin voidaan hyvin laskea myös ensimmäisen sukupolven BMW M3. Vuonna 1985 esitelty kompakti, kaksiovinen BMW M3 oli alun perin kehitetty tuotantomalliksi, jonka avulla BMW pystyi osallistumaan tuotantoautojen ratasarjoihin.

E30 M3-mallin voimanlähteenä oli 2.3-litrainen, vapaastihengittävä nelisylinterinen. Sen huipputeho oli 200 hevosvoimaa ja vääntöä löytyi 240 Nm. Vaihteistona oli 5-pykäläinen manuaali, jonka vaihdekaaviosta ensimmäinen pykälä löytyi vasemmalta alhaalta. Kiihdytys nollasta sataseen vei ainoastaan 6,7 sekuntia ja huippunopeuttakin löytyi 235 km/h.

BMW M3 menestyi loistavasti kilparadoilla. Lukuisten muiden voittojen lisäksi BMW M3 nappasi neljä voittoa putkeen Nurburgringin 24-tunnin kilpailussa. Menestys kilparadoilla vauhditti katuautojen myyntiä, ja M3:sta esiteltiin myös avomalli vuonna 1988. Autoja valmistettiin kaikkiaan noin 18 000 kappaletta vuoteen 1991 mennessä.

BMW 2002 turbo (1973)

BMW 2002 turboSitten voimme kääntää kalenteria vuoteen 1973 ja paikaksi valikoituu Frankfurtin Autonäyttely. Siellä BMW kohahdutti autoilupiirejä esittelemällä uuden BMW 2002 turbon. Se oli ensimmäinen eurooppalainen turboahtimella varustettu sarjatuotantomalli.

Auto oli saatavissa vain valkoisena tai hopean harmaana. Keulalla huomiota herätti valtavan kokoinen etuspoileri, joka oli liimattu etupuskurin jatkoksi. Takaluukun päällä istuva takaspoileri oli hieman huomaamattomampi. Varustukseen kuuluivat myös sporttiset istuimet, nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja ahtopainemittari kojelaudalla.

Auton 2.0-litrainen moottori oli varustettu KKK:n turboahtimella. Ahdettuna moottori tuotti tehoa 170 hv ja vääntöä 245 Nm. Vain vähän yli tuhat kiloa painava BMW 2002 turbo kiihtyi satasen vauhtiin 6,9 sekunnissa ja huippunopeuttakin autolla sai kerättyä 211 km/h. Näillä suoritusarvoilla BMW 2002  turbo oli aikanaan yksi nopeimmista autoista Euroopan teillä.

Autoja valmistettiin ainoastaan 1672 kappaletta lokakuun 1973 ja kesäkuun 1975 välisenä aikana, joten nykyisin BMW 2002 turbo on varsinainen keräilyharvinaisuus. Myös 1-sarjan M Coupe ja E30 M3 ovat automalleja joita keräilijät ja harrastajat arvostavat.