Saksalainen edo competition on virityspaja, joka aloitti toimintansa moottoriurheilun parissa, mutta nykyään yritys virittelee unelma-autoista vieläkin erikoisempia versioita asiakkaille, joille perusmallin urheiluauto ei riitä.

Noin vuosi sitten edo competition otti tavoitteekseen rakentaa Porsche, joka löisi Walter Röhrlin Porsche 918 Spyderilla tekemän ennätysajan Sachsenringin kilparadalla. Lähtökohdaksi otettiin Porsche 911 Turbo S, joka ei perusmallinakaan ole hitaimmasta päästä, mutta aivan 918 Spyderin vauhdissa ei sekään pysy.

Tietysti autoon pitää saada lisää voimaa. edon Stage II -tehopaketin avulla Porschen moottorista irrotettiin 492 kW (669 hv) tehoja ja 880 Nm vääntöä. Kasvaneiden tehojen ansiosta auto kiihtyy satasen vauhtiin 2,7 sekunnissa (vakio 3,2 s) ja saavuttaa huippunopeuden 341 km/h (vakio 318 km/h).

Mutkaisella kilparadalla ei pelkkä huipunopeus riitä, vaan nopeus pitää säilyttää myös mutkaosuuksilla. edo ja KW Competition kehittivät autoon säädettävän alustan, joka voitiin virittää juuri Sachsenringin profiiliin sopivaksi. Auton alle vaihdettiin vielä 20-tuumaiset takovanteet ja niiden ympärille Michelin Sport Cup 2 -semislicksit, jotta pito olisi täydellinen.

Autoa testattiin aluksi mm. Nürburgringilä, ja ATP-testiradalla Papenburgissa edo competition 911 Turbo S Blackburn saavutti huippunopeuden 341 km/h. Vihdoin oli aika siirtyä Sachsenringille.

Saksalainen kilpakuljettaja Marc Basseng testasi autoa useita kierroksia, jotta säädöt saatiin kohdilleen. Ennätyskierroksille Basseng pystyi ajamaan mutkaosuudet nopeammin kuin 918 Spyder, ja suorallakin 911 Turbo S Blackburn pysyi Spyderin vauhdissa. Tuloksena oli nopein Porschella ajetti kierrosaika Sachsenringillä: 1 minuutti 30,15 sekuntia.