Viime vuonna Suomeen saapunut uusimman sukupolven Ford Mustang on upean näköinen laite. Auton retrohenkiset muodot ovat todella onnistuneet. Musta ulkoväri hieman hukkaa muotoja kuvissa, mutta livenä mustanpuhuva Ford Mustang uhkuu itseluottamusta.
Katto auki
Valittavissa on kaksi korimallia; kovakattoinen Fastback tai avomallinen Convertible. Kattolinja on vielä upeampi Fastback-mallissa, mutta kesäkeleihin sopii paremmin tämä avomalli. Autossa on perinteinen kangaskatto, joka aukeaa ja sulkeutuu sähköisesti. Kuljettajan täytyy ainoastaan avata/sulkea katon etureunan lukitus käsin. Tämä onnistuu kuljettajan paikalta käsin. Autosta ei siis tarvitse nousta. Ainoa vaatimus on, että auton pitää seistä paikallaan kattoa nostaa tai laskee. Se on ehkä ihan hyvä asia liikenneturvallisuuden kannalta.
Katto toimii mukavan nopeasti. Sadepilvien väistyttyä saa katon auki alle kymmenessä sekunnissa. Parhaimmalta auto näyttää katto alhaalla ja ikkunat laskettuna. Tosin nyt matkustamossa käy sellainen viima, että tämä tyylikäs ajotapa sopii vain rauhalliseen kruisailuun ja todella lämpimiin keleihin. Sivulasien nosto suojaa kuljettajaa ja matkustajia vähän paremmin, mutta silti kylmä tuuli pääsee ikävästi puhaltamaan penkkien välistä. Jos siis on vähänkin viileämpi keli, kannattaa laittaa kunnolla vaatetta päälle, tai seuraavana aamuna herää kurkku käheänä.
Järkevä 4-sylinterinen
Ford Mustangiin on tarjolla kaksi moottorivaihtoehtoa. Ehkä se järkevämpi, tai ainakin taloudellisempi valinta olisi 2.3-litrainen EcoBoost-moottori. Nelisylinterinen EcoBoost tarjoaa tehoa riittävältä kuulostavat 317 hv ja vääntöä 432 Nm. Kulutuskin pysyy kohtuullisena tasaisessa ajossa. Auton yhdistetty kulutus on pienimmillään 8,0 l/100km ja CO2-päästöt 179 g/km. Vaikka nelisylinterinen kuulostaa oudolta valinnalta Mustangiin, on se varsin toimiva ratkaisu. EcoBoost-moottorisen Mustangin lähtöhinta on kohtuulliselta kuulostava 55 600 euroa.
Siis näyttävä ja suorituskykyinen Ford Mustang alle 60 tuhatta euroa. Kuulostaa hyvältä. Tai itse asiassa ei kuulosta oikein miltään. Nimittäin EcoBoost on niin hiljainen voimanlähde ettei moottorista tai putkistosta kantaudu juuri minkäänlaisia soundeja kuljettajan korviin. Vaikka normaaliajossa hiljaisuus on vain positiivinen asia, niin Mustangin kohdalla kaipaisi myös äänimaailmaa ajofiilistä täydentämään.
Ei vaan V8, tottakai!
Onneksi Mustangiin löytyy myös toinen moottorivaihtoehto, eli GT-mallin 5.0-litrainen V8. Tunnelma autossa muuttuu täysin kun keulalla istuu V8-moottori. Jo käynnistyksen yhteydessä putkistosta kuuluu karjaus ja konepellin alta kuuluu vaimeaa murinaa. Tältä amerikkalaisen auton pitääkin kuulostaa. Vaikka myös amerikoissa ollaan hiljalleen siirtymässä yhä pienempiin moottoreihin, niin Ford osaa onneksi edelleen valmistaa todella hienoja V8-koneita. Tämä 5.0-litrainen tarjoaa tehoa 417 hv ja huippuvääntö on 530 Nm. Parhaimmillaan auto kiihtyy satasen vauhtiin alle viidessä sekunnissa, joten suorituskyky vastaa hyvin näyttävää ulkomuotoa. Valitettavasti vain isolla moottorilla myös kulutus ja erityisesti päästöt hieman kasvavat. V8-moottorilla yhdistetty kulutus on pienimmillään 12,0 l/100km ja CO2-päästöt 281 g/km.
Polttoainelaskusta vielä selviää, mutta isot päästöt näkyvät ikävästi myös auton hinnassa. Tämän automaattivaihteisen Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 –mallin autoveroton hinta alvin kera on 49 500 euroa. Mikä kuulostaa ihan järkevältä. Siihen lisätään parin tonnin varusteet, sekä järjetön 43 000 autovero, niin auton kokonaishinnaksi muodostuu 95 700 euroa. Jos sadantonnin hankintahinta ei hirvitä, ja huomioi auton suorituskyvyn, ulkonäön ja huomioarvon, tarjoaa Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 kyllä mukavasti vastiketta rahalle. Harmittaa vain kun järjettömän suuri autovero nostaa hinnan tarpeettoman korkeaksi. Ford Mustangia kun ei suunniteltua luksusautoksi, vaan sen pitäisi olla useamman autoilijan hankittavissa, myös V8-koneella varustettuna.