Jos Mercedes-AMG GT tai GT S tuntuvat liian kesyiltä, niin nyt AMG on viritellyt autosta rata-ajoon vielä paremmin sopivan painoksen. Mercedes-AMG GT R -mallia varten AMG on hyödyntänyt runsaasti kilpa-autoista lainattua tekniikkaa. Ja kuten vihreästä erikoisväristä voi päätellä, auton kehitystyön aikana se on viettänyt paljon aikaa Nurburgringin ”Green Hell” -lempinimeä kantavalla radalla.
Autoa on kevennetty ja aerodynamiikkaa optimoitu, jotta saavutetaan maksimaalinen pito ja entistä kovemmat mutkanopeudet. Auton keulalla ja perässä ovat uudet, entistä leveämmät spoilerit. Takana auton leveyttä on kasvatetty, jotta raideleveys on isompi ja tilaa riittää uusillem 20-tuumaisille vanteille. Edessä mattamustien takovanteiden koko on 19″.
GT R on ensimmäinen AMG-malli, jossa on nelipyöräohjaus. Alle satasen vauhdeissa takarenkaat kääntyvät vastakkaiseen suuntaan eturenkaiden kanssa, minkä ansiosta auto on entistä ketterämpi. Yli satasen vauhdissa takarenkaat kääntyvät samaan suuntaa, jolloin auton käytös saadaan tasapainoisemmaksi. Nelipyöräohjauksen luvataan parantavan perän pitoa nopeissa ohjausliikkeissä.
Eturenkaiden pitoa parantaa puolestaan auton alla oleva spoileri, joka luo downforcea alas laskeutuessaan. Kun on valittuna RACE-ajotila, niin 80 km/h vauhdissa tämä hiilikuituinen, pari kiloa painava ilmanohjain laskeutuu alas lisääpään eturenkaiden pitoa. 250 km/h vauhdissa se vetää eturenkaita tienpintaan 40 kilon verran. Auton varusteluun kuuluvat myös säädettävä coilover-alustasarja sekä 9-asetuksinen luistonestojärjestelmä.
Mercedes-AMG GT R -mallin 4.0-litrainen, kahdella ahtimella varustettu V8 tuottaa tehoa 430 kW (585 hv) ja vääntöä 700 Nm. 7-nopeuksisen kaksoiskytkinvaihteiston avulla kiihdytys sataseen pitäisi onnistua 3,6 sekunnissa. Huippunopeus on 318 km/h.
Mercedes-AMG GT R:n myynti alkaa loppuvuodesta, ja autojen toimituksen ensi vuoden keväällä.