Geneven autonäyttelyssä pitää esiintyä tottakai myös Porschen urheiluauto. Tänä vuonna Porschen mainetta piti yllä uusi Porsche 911 GT3.

Vaikka muu 911-mallisto alkaa siirtyä ahdettuihin moottoreihin, on uusin GT3 edelleen vapaastihengittävä, kuten kuuluukin. Auton korkeakiertoinen, 4.0-litrainen moottori on lähes sama kuin 911 GT3 Cup -kilpamallin voimanlähde. Moottori tuottaa tehoa 368 kW, joka hevosvoimina ilmaistuna on mukava tasalukema 500. Täydellä bensatankilla auto painaa vain 1430 kiloa. Erinomaisen teho/paino-suhteen ansiosta auton suorituskyky on kohdillaan. Kiihdytys sataseen pitäisi onnistua 3,4 sekunnissa.

Porsche 911 GT3 2017_03

Auto on kehitetty samalla testiradalla ja valmistetaan samalla tehdaslinjalla kuin kilpa-autot, joten luonnollisesti 911 GT3:kin sopii yhtä hyvin radalle kuin kadulle, ellei jopa paremmin. Auton 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto (PDK) on viritelty erityisesti rata-ajoa silmällä pitäen.

Jäykkä kori, madallettu alusta ja nelipyöräohjaus lupailee hyviä kierrosaikoja radalla. Auto on 25mm matalampi kuin Carrera S. Nelipyöräohjaus kääntää takapyöriä hienovaraisesti parantaen auton ketteryyttä. Ajonopeudesta riippuen takapyörät kääntyvät joko samaan suuntaan tai erisuuntaan etupyörien kanssa.

Uutuus tulee markkinoille kesällä, mutta innokkaimmat voivat laittaa auton jo tilaukseen. Porsche 911 GT3 PDK-mallin hinta Saksassa alkaa 152 416 eurosta. Täällä meillä joutuu maksamaan veroja vielä melkein toisen mokoman. Auton kokonaishinta on 288 883 euroa.

Porsche 911 GT3 2017_01