Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua…ja tässä kyseisessä yksilössä myös jotain sinistä. Sitä kaikkea tarjoaa uusi Audi S5 Coupe.

Tuttu ilme

Ei uskoisi että ensimmäisen sukupolven Audi A5 tuli markkinoille jo kymmenen vuotta sitten. Auto on muodoiltaan sen verran ajaton, että vanha malli näyttää edelleen hyvältä ainakin omaan silmään. Valitettavasti vain jokaisen on pakko uudistua, jos aikaa pysyä markkinoilla. Vaan miten tehdä hyvästä vielä parempi? Audi on ottanut selvästi aika varovaisen lähestymistavan ja säilyttänyt auton perusmuodon ennallaan. Kulmat ovat nyt hieman terävämmät ja kyljestä löytyy voimakkaammat pokkaukset, mutta Audi A5:n tuttu perusolemus näkyy silti selvästi myös tässä toisen sukupolven mallissa.

3.0 V6 TFSI

Saimme koeajoon hieman tehokkaamman version eli S5:n. Kun Audi S5 Coupe esiteltiin vuonna 2007, oli autossa voimanlähteenä vapaastihengittävä 4.2-litrainen V8 (354 hv). Vuonna 2011 moottoriksi vaihtui 3.0-litrainen, mekaanisella ahtimella piristetty V6 (333 hv). Tässä uutukaisessa moottori on edelleen kolmilitrainen, mutta V6-moottorin ilmansaantia vauhdittaa mekaanisen ahtimen sijasta nyt turboahdin. Uusi 3.0 V6 TFSI tarjoaa tehoa 260 kW (354 hv) ja vääntöä riittävät 500 Nm.

Tarvittaessa Audi S5 Coupe liikahtaa varsin iloisesti. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 4,7 sekunnissa. Kun suorituskyky vielä tarjoillaan matalien pakoäänien säestämänä, autolla saattaa joskus tehdä tarpeettomiakin kiihdytyksiä, ihan vain huomaamatta. Käynnistäessä putkistosta kuuluu mukavan matala muraisu, joka jatkuu tasaisen möreänä höpöttelynä hetken aikaa. Tasaisessa ajossa auto on kuitenkin mukavan hiljainen eli tällä sportilla voi lähteä hyvin myös reissuun. Auto on myös kohtuullisen taloudellinen matka-ajossa. Audi S5 Coupe -mallin yhdistetty kulutus on 7,3 l/100km ja CO2-päästöt 166 g/km. Kaupunkiajossa, ja suorituskyvystä nauttiessa, saattaa kulutus olla hieman isompi…

Ei S tronic vaan perinteinen tiptronic

Moottorin jatkeena on 8-nopeuksinen automaattivaihteisto. Vaihteistosta löytyvät D (normaali), S (sport) ja E (eko) ja M (manuaali) -vaihto-ohjelmat. Normaalissa ajossa vaihteisto vaihtaa mukavan pehmeästi, mutta reippaammissa kiihdytyksissä todella ripeästi. Vaihdot tapahtuvat niin nopeasti, että aluksi luulin jo että autossa on S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto. Kyseessä on kuitenkin perinteinen tiptronic, joka on saatu viritettyä todella ripeäksi. Vaikka S tronic on nopea, niin itse pidän enemmän tästä perinteisestä automaatista. Kuljettaja voi halutessaan käskyttää vaihteistoa myös itse ohjauspyörän vaihdevivuista, jos haluaa erityisesti nauttia kauniista kiertävästä koneesta ja pakoäänistä.

Ja quattro-neliveto

Koska kyseessä on Audin suorituskykyisempi malli, välitetään moottorin vääntö kaikille neljälle pyörälle jatkuvan quattro-nelivetojärjestelmän kautta. Normaaleissa ajotilanteissa auto on kevyesti takavetopainotteinen voimanjaolla 60 % takapyörille ja 40 % eteen. Jos joku pyöristä menettää pitoaan, ohjaa järjestelmä voimaa paremmin pitävälle akselille, maksimissaan 85 % eteen tai 70 % taakse. Näin säilytetään kuitenkin aina nelivedon tasapainoinen käytös. S5-mallin vakiovarusteluun kuuluvat myös sporttisempi jousitus sekä aktiivinen takatasauspyörästön lukitusjärjestelmä (quattro Sports differential).

Uuden Audi A5-malliston hinnat alkavat 43 541 eurosta (A5 Sportback 1.4 TFSI). Tämän Audi S5 Coupe-mallin lähtöhinta on 106 000 euroa. Kaksiovisen lisäksi S5 on saatavissa viisiovisena Sportback-mallina tai Cabriolet-avona. Ja jos S5 vielä riitä, löytyy mallistosta myös RS 5.

Täysin uusi mutta samalla vanha tuttu

Uudessa Audi S5 Coupe -malllissa on paljon tuttua. Ainakin itselle heräsivät mieleen muistot kymmenen vuoden takaa. Toisaalta auto on kehittynyt kaikilta osa-alueiltaan, joten tuntuu samalla myös täysin uudelta. Vaikka emme vielä päätyneet virallistamaan suhdettamme tämän kaunottaren kanssa, niin ainakin vanha ihastus heräsi taas mukavasti eloon…