Näyttääkö teistäkin tuo uusi BMW 5-sarjan Touring valtavan kokoiselta? Onhan auto taas hieman kasvanut edeltäjään verrattuna, mutta pelkän ulkonäön perusteella uutuus näyttää selvästi massiivisemmalta kuin edeltävä malli.

Mittojen mukaan tarkasteltuna uusi Touring on 36mm pidempi, 8mm leveämpi ja 10mm korkeampi kuin edeltävä malli. Ehkä se johtuukin tuosta uudesta keulasta, jonka isot munuaiset ja niitä reunustavat ajovalot saavat uuden Touringin näyttämään todella leveältä. Ja vaikka mitat ovat kasvaneet, on auton paino itseasiassa pudonnut 100 kg.

Entistä tilavampi

Auton kasvaneet mitat on hyödynnetty matkustamon puolella. Ei edellinenkään 5-sarjalainen ahdas ollut, mutta nyt matkustajilla on vielä väljemmät oltavat. Jalkatilaa on entistä enemmän niin etu- kuin takamatkustajilla. Sisätilat ovat kasvaneet myös leveyssuunnassa. Nyt takapenkille on mahdollista saada mahtumaan kolme lastenistuinta rinnakkain.

Tavaratilaa löytyy 570 litraa, tai jopa 1700 litraa, jos takapenkin selkänojat kaataa alas. Takaistuin on jaettu 40/20/40-osissa. Selkänojat saa kaadettua sähköisesti myös tavaratilassa olevan painikkeen avulla, jos autoa lastatessa huomaa tilan loppuvan kesken. Sähkötoiminen takaluukku kuuluu vakiovarustukseen. Myös Touringin erityisominaisuus, eli erikseen aukea takalasi, on säilytetty. Näin ei tarvitse avata koko takaluukkua vaan tavarat saa kyytiin pelkän takalasin avaamalla.

Herkullisesti vääntävä 530d

Moottorimalliston muodostavat alkuvaiheessa 520i (184hv), 530i (252hv) ja 540i (340hv) –bensakoneet sekä 520d (190hv), 530d (265hv) ja 540d (320hv) –dieselit. 520d on saatavissa myös manuaalivaihteistolla, muiden moottoreiden yhteydessä on aina automaatti. 520i on takavetoinen ja 520d on saatavissa myös takavetoisena. Kaikki muut mallit on varustettu xDrive-nelivedolla. Malliston taloudellisin on takavetoinen ja automaattivaihteinen 520d. Sen yhdistetty kulutus on 4,3 l/100km ja CO2-päästöt 114 g/km.

Saimme koeajoon hieman tehokkaammalla dieselmoottorilla varustetun 530d-mallin. Auton 3.0-litrainen, 6-sylinterinen diesel tarjoaa tehoa 265 hv ja vääntöä mahtavat 620 Nm. Pääsin aikaisemmin 5-sarjan Sedan-mallin yhteydessä koeajamaan 520d-moottorin. Silloin tuli todettua että 520d:n 190 hv ja 400 Nm riittävät aivan loistavasti 5-sarjalaisen liikuttamiseen.

Nyt kun pääsi kokemaan tämän 3.0-litraisen dieselin mahtavan väännön, niin ymmärrän hyvin myös heitä jotka kuitenkin valitsevat tämän isomman moottori. Dieselmoottoriseksi farkkumalliksi 530d Touring on nimittäin kohtuullisen ripeä laite. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 5,6 sekunnissa ja huippunopeuttakin löytyy 250 km/h. 530d-mallissa on aina 8-nopeuksinen automaattivaihteisto, ja Suomeen tuotavissa malleissa myös xDrive-neliveto. Maltillinen kuljettaja selviää kuitenkin mukavan pienellä polttoainelaskulla. Auton yhdistetty kulutus on 5,3 l/100km ja CO2-päästöt 139 g/km.

Ajossa hiljainen

Farkkumalli on yleensä hieman äänekkäämpi kuin neliovinen sedan. Uuden 5-sarjan Touringin kohdalla ei voi väittää että tätä ongelmaa esiintyisi. Sisätilojen äänieristystä on kehitetty edelleen esimerkiksi moottoritilan vuorausteknologialla sekä tuulilasin ja kattoverhoilun akustisella pinnoitteella. Farkuksi auto on todella hiljainen, eikä eroa Sedan-malliin juuri huomaa.

Edeltäjäänsä verrattuna uusi BMW 5-sarjan Touring on huimat 100 kg kevyempi. Painoa on saatu pudotettua uusien korimateriaalien käytöllä sekä täysin uudelleen suunnitellun alustan ansiosta. Kevyempi massa tuntuu entistä ketterämpänä ajokäytöksenä ja pienempänä polttoaineenkulutuksena. BMW 5-sarjan Touring on varustettu vakiona taka-akselin ilmajousituksella, joka pitää perän korkeuden vakiona kuormasta riippumatta. Ilmajousitus on hieman pehmeämpi kuin teräsjousitus, mikä parantaa mukavuutta, mutta ei häiritse ajo-ominaisuuksia myöskän mutkateillä.

BMW 5-sarjan Touring-malliston hinnat alkavat 53 718 eurosta. Tämän 530d xDrive-mallin lähtöhinta Business-varustuksella on 77 837 euroa.