Bensamoottorinen Ford Focus ST on ehdottomasti yksi omista suosikeista perhesporttien luokassa. Auto näyttää herkullisen hyvältä, ja myös suorituskyky vastaa sporttista ulkonäköä. Auton 2.0-litraisen EcoBoost-moottorin tuottamat 250 hv ja 360 Nm kiihdyttävät Focus ST:n satasen vauhtiin parhaimmillaan alle seitsemässä sekunnissa. Kun pakettiin vielä lasketaan mukaan 6-vaihteinen manuaalivaihteisto ja sopivan jämäkkä alusta, on paketti aikalailla täydellinen.
Ehdottomasti bensakone…vaiko sittenkin diesel?
Mutta mutta, valitettavasti autoilu on kun paljon muutakin kuin pelkistä mutkateistä nauttimista. Suurin osa kun on sitä tylsää päivittäistä arkiajoa. 2.0 EcoBoost on tehokkaaksi bensamoottoriksi onneksi kohtuullisen taloudellinen. Auton yhdistetty kulutus on 6,8 l/100km, mutta aina ei kulutus pysy ihan näissä lukemissa. Tehoista nauttiessa polttoaineenkulutus helposti kasvaa ”vähän” isommaksi. Ja varsinkin jos autolla tulee ajettua myös matka-ajoa, saattaisi kaivata taloudellisempaa vaihtoehtoa. Onneksi sellainen myös löytyy. Focus ST on nimittäin saatavissa myös dieselversiona.
Ford Focus ST -dieselmallissa moottorina on 2.0 TDCi, joka tuottaa tehoa 185 hv ja vääntöä 400 Nm. Diesel ei ihan pärjää huippusuorituskyvyssä ruudikkaalle bensakoneelle, mutta mahtava vääntö tekee ajamisesta nautinnollista. Ja tosin kuin bensamoottorin kohdalla, dieselin pariksi voi valita manuaalin lisäksi myös 6-portaisen PowerShift-automaattivaihteiston. Sporttimallissa manuaali lisäisi mukavasti ajamisen fiilistä, mutta on tämä automaatti vain niin mukava ja helppo. Ja koska dieselmoottori on luonteeltaan alakierroksilla puurtava voimanpesä, sopii automaatti tehtävään yllättävän hyvin. Halutetssaan kuljettaja voi käskyttää myös automaattivaihteisto joko vaihdekepistä tai ohjauspyörän vaihdevivuista, mutta tarvetta siihen ei ole. Automaatti hoitaa työnsä mallikkaasti.
Automaatti nopeampi
Automaattivaihteiston puolesta puhuu myös suorituskyky. Auto on jopa nopampi kuin manuaalin kanssa. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu farkkumallilla 7,8 sekunnissa. 5-ovinen hatchback olisi vielä sekunnin kymmenyksen nopeampi. Auton urheilullinen ulkonäkö saa siis vastinetta suorituskyvyn muodossa. Mutta sitten vielä se tärkein syy, miksi tähän dieselmalliin päädyttiin, eli auton kulutus. Automaattivaihteistolla Focus ST TDCi Wagon-mallin yhdistetty kulutus on 4,6 l/100km ja CO2-päästöt 119 g/km. Manuaalivaihteistolla on mahdollista selvitä vielä pienemmällä kulutuksella (4,2 l/100km / 110 g/km) kunhan jaksaa olla tarpeeksi tarkkana vaihteiden kanssa.
Valitsi sitten kumman tahansa moottorin, näyttää Focus ST aina yhtä hyvältä. Auton varusteluun kuuluvat urheilullinen korisarja, takadiffuusori, takapuskurin keskelle sijoitettu kaksoispakoputki ja 18″ kevytmetallivanteet. Tässä koeajetussa yksilössä oli lisävarusteena mustat kevytmetallivanteet, punaiset jarrusatulat, tummennetut takalasit ja katon musta kontrastimaalaus. Matkustamon puolella urheilullista fiilistä tuovat nahkaverhoiltu ST-ohjauspyörä, loistavat Recaron puolinahkapenkit ja ST-kynnyslistat. Autossa on audiojärjestelmä 8″ värikosketusnäytöllä, johon käynnistettäessä ilmestyy Ford-Performance -teksti.
Hinnat alkaen 31 175 €
Focus ST on saatavissa 5-ovisena hatchback tai Wagon -farkkumallina. Molempiin korimalleihin voi valita joko bensa- tai dieselmoottorin. Ja dieselin pariksi saa siis myös PowerShift-automaattivaihteiston. Dieselin kohdalla houkuttelee myös hinta. Pienempien päästöjen ansiosta dieselmalli on huimat 6000 euroa edullisempi. Ford ST-malliston hinnat alkavat 31 175 eurosta. Tämän 2.0 TDCi Powershift Wagon mallin lähtöhinta on 34 452 euroa, ja lisävarusteineen, sisältäen mm. navigoinnin, Bi-Xenon -ajovalot ja peruutuskameran, auton kokonaishinnaksi muodostui 37 590 euroa.