Mercedes-Benzin uudesta E-sarjasta löytyy nykyään kaksi AMG-mallia; urheiluauton suorituskyvyn tarjoava E 63 sekä herrasmiesmäinen E 43. Tämä hieman miedompi AMG-painos täydentää sopivasti E-sarjan tarjontaa vakiomallien ja täysverisen AMG-hirviön, E 63:n välissä. Ja vaikka Mercedes-AMG E 43 4Matic on hieman kiltimpi AMG, voi tämänkin auton suorituskykyä kuvailla sanalla riittävä.
Tehoa ja tyyliä sopivassa suhteessa
Kun edustusautomaiseen Mercedes-Benzin E-sarjaan lisätään sopiva annos AMG:n sporttisuutta, on tuloksena melkoisen täydellinen yhdistelmä tehoa ja tyyliä. Ulkoisesti Mercedes-AMG E 43 erottuu vakiomallista hienovaraisten yksityiskohtiensa ansiosta; timanttikuvioidussa etusäleikössä pieni AMG-logo, etuhelmassa levät ilmanottoaukot, takaluukun päällä pieni spoileri, ja puskurin alta pilkistää neljä putkea. E 43 tuo urheilullisen puolensa aika hienosti esiin. Se näyttää sporttisemmalta kuin vakiomalli, mutta ehkä nopealla vilkaisulla on vaikea luetella mitkä yksityiskohdat poikkeavat vakiosta. Toki AMG-fanit tunnistavat nopeasti tuntomerkit ja tietävät heti mistä tässä autossa on kyse.
Sama tyylisuunta jatkuu matkustamon puolella. Perusilme on tuttu E-sarjasta, mutta mukana on sporttisia yksityiskohtia luomassa oikeanlaista tunnelmaa. Nappanahkaisessa ohjauspyörässä on punainen kontrastitikkaus, jota löytyy myös keinonahalla verhoillusta kojelaudasta ja ovipaneeleista. Istuimissa on vakiona keinonahka/mikrokuituverhoilu. Lisähintaan penkit saa mukavan pehmeällä nappanahalla verhoiltuna. Pieni, mutta kokonaisuuden kannalta yllättävän merkittävä yksityiskohta ovat punaiset turvavyöt, jotka näyttävät mustan verhoilun kanssa todella hyvältä.
Suorituskyky: riittävä!
Joskus aikoinaan Mersun mallimerkinnät ilmaisivat suoraan moottorin litratilavuuden. Nykyään ne antavat lähinnä viitteitä moottorin teholuokasta. Tässä Mercedes-AMG E 43 -mallissa ei siis ole 4.3-litrainen moottori. Sensijaan konepellin alta löytyy ”vain” kolmilitrainen, mutta kahdella turboahtimella piristetty V6. Kun AMG:n insinöörit ovat päässeet tekemään taikojaan moottorin parissa, ei tehoissa ole turhaan pihtailtu. Moottorin huipputeho on 295 kW (401 hv) ja vääntöä löytyy 520 Nm. Kun tämän energian muuntaa eteenpäin liikuttavaksi voimaksi, on suorituskyky AMG-tasoa. Auto kiihtyy satasen vauhtiin 4,6 sekunnissa. Siinä alkaa olla monella urheiluautolla tekemistä, jos meinaa pysyä tämän edustusvaunun vauhdissa.
Toisaalta normaaliajossa auto käyttäytyy yhtä kiltisti kuin mikä tahansa E-sarjalainen. Kolmilitrainen moottori mahdollistaa kohtuullisen polttoainetalouden, ainakin silloin kun kuljettaja malttaa ajaa rauhallisesti. Auton yhdistetty kulutus on 8,4 l/100km ja CO2-päästöt 192 g/km. Moottorin parina on 9-portainen automaattivaihteisto ja 4Matic-neliveto. Neliveto tuo vakautta ja helpottaa erityisesti talviajoa. Neliveto on säädetty kuitenkin hieman takavetopainotteiseksi korostamaan auton urheilullista puolta. Moottorin väännöstä 31 % ohjataan etuakselille ja 69 % taakse.
Kiva mutta vähän kallis
Valitettavasti Suomen autoverotus ei katso suopeasti tehokkaita bensamalleja. Vaikka E 43 4Matic on näin suorituskykyiseksi autoksi kohtuullisen taloudellinen, nostaa 192 g/km hiilidioksidipäästöt autoveroprosentin turhan korkeaksi. Lähtöhinta ilman autoveroa on kohtuulliset 82 600 euroa. Kun lisätään mukaan vielä Suomen valtion neljäkymppiä, nousee Mercedes-AMG E 43 4Matic -mallin lähtöhinta on 122 149 euroon. Toisaalta jos hintaa vertaa E 63 4Matic-malliin, on E 43 huimat 60 000 euroa halvempi, eli varsin edullinen hankinta!