Mercedes-Benzin tyylikäs citymaasturi on nyt saatavissa myös taloudellisen tehokkaana pistokehybridinä. Uudessa GLC 350 e Coupe –mallissa yhdistyvät juuri sopivasti bensamoottorin suorituskyky ja sähkömoottorin taloudellisuus.

Auton polttomoottori 2.0-litrainen, 4-sylinterinen turboahdettu bensakone, joka tarjoaa tehoa 211 hv tehoa ja vääntöä 350 Nm. Vastaava bensakone löytyy ilman hybriditekniikkaa GLC 250 –mallista. Pieni mutta ärhäkkä bensamoottori tarjoaa katumaasturille kohtuullisen hyvän suorituskyvyn. GLC 250 Coupe kiihtyy satasen vauhtiin 7,3 sekunnissa. Auton yhdistetty kulutus on silti vain 6,9 l/100km. Näillä lukemilla GLC Coupe on siis järkevä myös bensamoottorisena, jos ajokilometrit pysyvät kohtuullisina.

Sähköllä lisää tehoa ja taloudellisuutta

Kun tuon bensamootorin pariksi laitetaan vielä sähkömoottori, päästään hybridimallilla jo aivan eri lukemiin niin kulutuksen kuin suorituskyvynkin suhteen. Sähkömoottorin teho on 85 kW (116 hv) ja vääntö 340 Nm. Kun sekä bensamoottori että sähkömoottori työskentelevät samanaikaisesti, tarjoaa GLC 350 e Coupe yllättävän hyvän suorituskyvyn. Auto kiihtyy satasen vauhtiin vaatimattomassa 5,9 sekunnissa. Hyvä suorituskyvyn lisäksi hybridi on myös taloudellinen. Jos kuljettaja vain muistaa laittaa auton säännöllisesti lataukseen ja ajelee lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä, voi polttoaineenkulutus jäädä hyvin pieneksi. Auton yhdistetty kulutus on 2,6 l/100km ja CO2-päästöt 59 g/km.

Jos akussa on täysi lataus, on autolla mahdollista ajaa jopa 30 kilometriä puhtaasti sähkömoottorin voimin. Kuljettaja voi valita neljästä eri ajotilasta; Hybrid, E-Mode, E-Save tai Charge. Hybrid-tilassa järjestelmä käyttää sekä bensa- että sähkömoottoria valiten aina ajotilanteeseen sopivimman voimanlähteen. E-Mode maksimoi sähkömoottorilla ajon, mikä myös tyhjentää akun melko nopeasti. E-Save säästää akkua myöhempää käyttöä varten, ja Charge tehostaa akun latausta ajon aikana.

Hybridi parhaimmillaan kaupungissa, diesel maantiellä

Hybridin taloudellisus tulee parhaiten esille lyhyillä matkoilla ja kaupunkiajossa. Liikkeelle lähdöt tapahtuvat sähkömoottorin voimin ja ruuhkassa ei polttomoottorin tarvitse käynnistyä lainkaan, vaan etanavauhtia voi valua pelkällä sähköllä.

Maantieajossa ei hybridijärjestelmästä ole yhtä paljon etua, ainakaan kulutuksen suhteen. Toki sähkömoottori tuo kivan lisäpotkun nopeuttamaan ohituksia, mutta matka-ajossa akku on käytetty aika nopeasti. Jos siis maantieajoa kertyy vuodessa paljon tai on laiska laittamaan autoa lataukseen, on diesel silloin järkevämpi valinta.

Hybridillä voi toki ajaa ilman että akkua lataa ikinä, mutta silloin polttoaineenkulutus on ihan eri lukemissa. Ja varsinkin Charge-valinnalla, kun generaattorina toimiva sähkömoottori vielä lisää vastusta, kasvaa polttoaineenkulutus helposti päälle kymmenen litran. Kannattaa siis muistaa laittaa auto lataukseen aina kun mahdollista. Lataus kun onnistuu aivan normaalista pistorasiasta, jos vain sulake kestää.

Hinta alkaen 66 027

GLC 350 e Coupe 4Matic –mallin lähtöhinta Premium Business –varustuksella on 66 207 euroa. Premium Business-varusteluun kuuluvat mm. LED-ajovalot, adaptiivinen kaukovaloavustin, pysäköintitutkat, peruutuskamera, aktiivinen pysäköintiavustin ja sähkötoiminen takaluukku. Saatavissa on myös sporttisempi Premium Business AMG –varustelu (68 959 eur), joka sisältää AMG-korisarjan, kromisen etusäleikön timanttikuvioinnilla ja 19” vanteet.

Hybridin kohdalla ei tarvitse onneksi luopua mistään GLC Coupen hyvistä ominaisuuksista. Kuten muissakin GLC-malleissa, autossa on planeettapyörästöllä toteutettu jatkuva 4Matic-neliveto, jonka voimanjakosuhde on kiinteä 45% eteen ja 55% taakse. Näin varmistetaan hyvä etenemiskyky ja kevyesti takapainotteiset ajo-ominaisuudet. Autossa on vakiona urheilulliseksi säädetty teräsjousitus. Lisävarusteena on saatavissa teräsjousitus säädettävällä iskunvaimennuksella (Dynamic Body Control) tai todella mukavat kyydit tarjoava täysilmajousitus (Air Body Control).

Hybriditekniikka on saatavissa GLC Coupen lisäksi myös GLC –mallin, joka on lähtöhinnaltaan vielä edullisempi (60 742 euroa).