Skoda Octavia -malliston uudistuksen myötä myös RS-versio on saanut pientä päivitystä. Skoda Octavia RS tarjoaa samat käytännölliset tilat ja varusteet kuin muutkin Octavia-mallit, mutta näiden lisäksi tästä RS-versiosta löytyy vielä sopiva ripaus urheilullisuutta.

Bensakone, tottakai!

Tärkein ero muuhun mallistoon paljastuu konepellin alta. Autoon on valittavissa joko 2.0 TSI -bensiinimoottori tai 2.0 TDI -diesel. Saimme koeajoon sen ”oikean” vaihtoehdon eli ärhäkkään bensakoneen. Tämä nelisylinterinen, turboahdettu 2.0-litrainen voimanlähde tuottaa tehoa 169 kW eli tutummin ilmaistuna 230 hv. Moottorin huipputeho on siis kasvanut 10 hevosvoimalla edeltäjään verrattuna. Ei kovin iso ero, mutta kaikki otetaan toki ilolla vastaan.

Moottorin pariksi on valittavissa 6-vaihteinen manuaali tai yhtä monta pykälää sisältävä DSG-automaatti. DSG tarjoaa myös tiptronic-ominaisuuden, eli halutessaan vaihteita voi kopeloida itse. DSG-kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa nopeasti, on taloudellinen ja mukavan helppo päivittäisessä ajossa, mutta ehkä manuaali toisi vielä enemmän ajamisen fiilistä tällaiseen sporttimalliin. Suorituskyky- ja kulutuslukemat ovat hyvin lähellä toisiaan molemmilla vaihteistoilla. Manuaalivaihteinen Skoda Octavia RS kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 6,5 sekunnissa, DSG:llä sekunnin kymmenyksen hitaammin.

Vaikka kiva nautiskella myös Octavian huippusuorituskyvystä, niin päivittäisessä ajossa arvostaa enemmän hyvää alavääntöä. 350 Nm huippuvääntö on käytettävissä kierrosalueella 1500-4600rpm. Toinen arkiajossa tärkeäksi muodostuva seikka on kulutus. Jopa bensamoottorisella Skoda Octavia RS:llä on mahdollista selvitä kohtuullisella kulutuksella, jos muistaa ajaa nätisti. Auton yhdistetty kulutus manuaalivaihteistolla on 6,5 l/100km ja CO2-päästöt 149 g/km, DSG:llä desin enemmän.

Urheilulliset sisätilat

Matkustamon musta väritys luo jo yksistään mielikuvaa sporttisemmasta menopelistä. RS:n vakiovarusteluun kuuluvat kolmipuolainen, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, metalliset poljinpinnat ja sporttisemmat penkit alcantara/kangas-verhoilulla. Lisävarustelistalta voi poimia nämä sporttipenkit, joiden verhoiluna on alcantaraa, keinonahkaa ja kangasta. Saatavissa on myös sähkösäätö. Istuimiin on muotoiltu vähän sivutukea, mutta pääpaino on kuitenkin mukavuudessa.

Skoda Octavia RS ei ole rata-auto vaan mukavan sporttinen käyttöauto. Jos haluaa korostaa auton urheilullista luonnetta, voi lisävarusteista poimia myös Dynamic Chassis Control -järjestelmän, joka mahdollistaa ajotilan valinnan (Eco, Normal, Comfort, Sport) ja mukautuvan alustan säädön.

Ulkoisesti uudistuneen Octavian tunnistaa parhaiten ajovaloista, jotka ovat nyt kaksiosaiset. Autossa on vakiona LED-tekniikalla toteutetut, ajotilanteeseen mukautuvat (AFS) ajovalot. Myös päiväajovalot, takavalot sekä kääntymisvaloina toimivat sumuvalot on toteutettu ledeillä. RS-mallin voi tunnistaa myös sporttisemmasta etupuskurista, takahelman diffuusorista ja kromatuista pakoputkien ulostuloista. 17-tuumaisten vanteiden takaa pilkottavat punaiset jarrusatulat. Lisävarustelistalta löytyvät mm. takaspoileri, mustat 18″ vanteet, mustat sivupeilien kuoret ja panoraama lasikattoluukku.

Houkuttelevan hintainen

Skoda Octavia RS 2.0 TSI -mallin lähtöhinta on 34 321,47 euroa. DSG nostaa lähtöhintaa paria tuhatta euroa. Manuaalin valitsemalla säästäisi siis vähän auton hinnassa, jonka voisi käyttää lisävarusteisiin. Vaikka yksittäiset lisävarusteet eivät pääsääntöisesti ole kalliita, alkaa niistäkin helposti muodostua summaa. Tämän koeajetun, melkoisen täyteen lastatun yksilön hinta nousi 47 000 euroon.

Octavia on saatavissa nyt myös vielä vähän tehokkaampana RS 245 -versiona, jonka 2.0 TSI tarjoaa tyyppimerkinnän mukaisesti 245 hv. Dieselmoottorinen 2.0 TDI (184 hv/380 Nm) on saatavissa myös DSG+neliveto -yhdistelmänä. Jos tarvitsee lisätilaa, saa RS-mallin toki myös Combi-farkkuna. Vaihtoehtoja RS-mallistosta löytyy siis runsaasti.

JAA