Tesla Model X on yli viisimetrinen katumaasturi, joka ei turvaudu perinteisiin polttoaineisiin, vaan kulkee puhtaasti sähköllä. Ja tarvittaessa myös hyvin ripeästi, kuten koeajettu Tesla Model X P100D -osoittaa.

Montako paikkaa tarvitaan?

Tesla Model X on saatavissa viisi-, kuusi- tai seitsemänpaikkaisena. Autosta löytyy runsaasti mielenkiintoisia ja hieman tavallisesta poikkeavia ratkaisuja, kuten ylöspäin aukeavat takaovet. Etuovet aukeavat tavalliseen tapaan sivulle, mutta takaovet ylöspäin. Ovi on nivelöity niin että se tarvitsee avautuessaan vain 30 cm tilaa sivusuunnassa. Kun ovi on siirretty ylös, jää matkustajille hyvin tilaa kulkea takapenkille tai kolmannelle penkkiriville.

Autossa ei ole perinteisiä ovenkahvoja, vaan kylki on täysin sileä. Oven saa avattua ovenkahvaa painamalla. Kaikki ovet saa avattua tai suljettua sähköisesti myös kojelaudan isolta näytöltä. Ainoastaan etutavaratilan kannen joutuu käydä sulkemassa käsin. Autossa ei ole perinteistä konehuonetta, joten myös ”konepellin” alta löytyy tavaratila.

Virtaviivainen möhkäle

Ulkoisten ovenkahvojen puuttuminen auttaa osaltaa saavuttamaan erinomaisen aerodynamiikan. Model X:n ilmanvastuskerroin on ainoastaan 0,24. Virtaviivaisen muotoilun huomaa hyvin auton keulasta. Viisto tuulilasi on valtavan kokoinen ja jatkuu kuljettajan pään yläpuolelle asti. Tuulilasi on tummennettu yläosasta niin että se suojaa pahimmalta auringon häikäisyltä. Mustassa autossa on hankala erottaa mihin asti tuulilasi jatkuu ja mistä katto alkaa.

Ovien lukitus aukeaa kun avaimen vie lähelle autoa. Kuljettajan ei tarvitse tehdä muuta kuin istua sisään ja painaa jarrupoljinta. Nyt auto on valmiina ajoon. Ajaminen ei poikkea tavallisesta automaattivaihteisesta autosta. Vaikka autossa ei olekaan vaihteistoa, valitaan vaihdeviiksellä haluttu tila (N, D, R, P). Varsinkin mersukuljettajat tuntevat olonsa kotoisaksi, sillä monet hallintalaitteet ovat peräisin mersusta. Suurinta osaa toiminnoista ohjataan kojelaudan isolta kosketusnäytöltä, joka on tuttu Model S-mallista.

Tesla Model X :n mallivaihtoehdot ovat 75D, 90D, 100D ja P100D. Numerointi kertoo akun koon. 75D-mallin 75 kWh akku tarjoaa NEDC-luokituksen mukaan 417 km toimintasäteen. 100D-mallilla ajomatka (NEDC) on jo yli 500km. Mallien numerointi kertoo myös auton suorituskyvystä. Jo perusmalli 75D kiihtyy satasen vauhtiin reilussa kuudessa sekunnissa.

Naurettavan nopea P100D

Saimme koeajoon malliston hätäisimmän yksilön, eli Tesla Model X P100D -mallin. Auton suorituskyvyn voi valita kahdesta vaihtoehdosta; SPORT tai LUDICROUS. Voi siis valita haluaako kiihdyttää urheilullisen ripeästi vai aivan naurettavan nopeasti. SPORT-valinnalla auto kiihtyy satasen vauhtiin noin viidessä sekunnissa. LUDICROUS-ajotilassa meno muuttuu oikeasti hullunkuriseksi, sillä ison katumaasturin ei pitäisi pystyä kiihtymään näin nopeasti. Iso katumaasturi saavuttaa satasen vauhdin parhaimmillaan reilussa kolmessa sekunnissa. Hyvin harva urheiluauto pääsee vastaaviin lukemiin.

P100D-mallin toimintasäde (NEDC) on 542 km. Sekalaisessa taajama-ajossa ajomatka on käytännössä noin 300-350 km, jos kiihdyttelee vähän rauhallisemmin. Järjestelmä osaa onneksi arvioida melko tarkasti jäljellä olevan ajomatkan, jotta tietää missä vaiheessa pitää alkaa miettiä latauspaikkaa. Lataaminen onnistuu aivan tavallisesta virtapistokkeesta.

Kaikki Model X-mallit ovat nelivetoisia. Lisävarusteena autoon on saatavissa ilmajousitus säädettävällä maavaralla. Auto on varsin mukava matkakumppani, mutta ehkä ainoan miinuksen Model X saa äänieristyksestä. Kun moottorin ääniä ei kuulu lainkaan, korostuvat rengasäänet sitäkin selvemmin. Näin keväällä myös irtonainen hiekotushiekka ropisi ikävän kuuluvasti pyöränkaarissa. Tämä on tosin aika pieni miinus muuten niin loistavassa paketissa.

Tesla Model X :n jälkeen on vaikea perustella itselleen miksi enää ajaa polttomoottorilla. Model X tarjoaa tilaa, tehoa ja taloudellisuutta, ja autosta löytyy niin paljon sähköisiä toimintoja ja ominaisuuksia, että sen parissa voisi helposti käyttää monta tuntia jo ennen varsinaista ajamaan lähtemistä.

Arvokas mutta ei kallis

Valitettavasti vain auton hinta nostaa sen premium-tuotteeksi. Tesla Model X -malliston hinnat alkavat 110 700 eurosta. Hinta on toki korkea, mutta ominaisuuksiin nähden autoa ei voi pitää kalliina. Tämän tehokkaimman Tesla Model X P100D -mallin lähtöhinta on 169 200 euroa, mikä auton suorituskykyyn suhteutettuna kuulostaa jo halvalta.

Autolla on 4 vuoden / 80 000 km takuu. Akulla ja voimansiirrolla on 8 vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta, mikä takaa huolettomia kilometrejä.