Volvon uuden 90-sarja neljäs malliversio on korotetulla maavaralla varustettu Cross Country. Uutuus täydentää malliston tarjontaa sopivasti V90-farkun ja XC90-katumaasturin välissä. Jos XC90 turhan massiivinen, mutta kuitenkin kaipaisi vähän paremman maavaran, on Volvo V90 Cross Country silloin täydellinen vaihtoehto.

Vähän myös maastoon

Cross Country ei ole maastoauto, mutta 210 mm maavara mahdollistaa vähän isompien töyssyjen ylittämisen. Auton korkeuden lisäksi Cross Countryn erottaa sivuhelmojen, puskureiden ja pyöränkaarien mustista muoviosista. Näiden ansiosta autolla uskaltaa ajaa myös hiekkatietä ilman että sivuhelmat joutuvat heti hiekkapesuun. Kaikki Cross Country-mallit on varustettu AWD-nelivedolla ja 8-portaisella automaattivaihteistolla. Myös mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin kuuluvat vakiovarusteluun.

Vakioteräsjousien lisäksi autoon on saatavissa taka-akselille erillisilmajousitus ja Four-C -säädettävä iskunvaimennus. Ilmajousitus tarjoaa todella pehmeät kyydit, mutta auton alusta tuntuu silti sopivan sporttiselta myös mutkateille. Lisävarusteena saatavalla ajotilavalitsimella voi valita Eco, Comfort, Dynamic tai Off Road -tilan. Ajotilavalinta vaikuttaa mm. ohjaustuntumaan, kaasupoljinvasteeseen sekä Four C -alustan yhteydessä myös iskunvaimennukseen.

Voimaa löytyy

Cross Countryn moottorivaihtoehdot ovat T5 (254 hv) ja T6 (320 hv) -bensakoneet sekä D4 (190 hv) ja D5 (235 hv) -dieselit. Koeajetun D5-moottorin yhteydessä on Volvon uusi PowerPulse-tekniikka, joka auttaa pienentämään turboviivettä moottorin kierrosten ollessa matalia. Paikaltaan lähtiessä tai matalasissa nopeuksissa kestää aina hetken että turbo alkaa kunnolla ahtaa ilmaa moottoriin. PowerPulse järjestelmässä on erillinen ilmasäiliö, jonka paineilmalla turbo saadaan pyörähtämään paljon nopeammin liikkeelle. D5 ei ole ihan urheiluauto, mutta lähtee paikaltaan mukavan reippaasti silloin kun kuljettaja niin käskee. Auto kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 7,5 sekunnissa.

D5-mallin 2.0-litrainen 4-sylinterinen voimanlähde on kuitenkin myös kohtuullisen taloudellinen. Auton yhdistetty kulutus on 5,3 l/100km ja CO2-päästöt 139 g/km.

Riittävästi tilaa ja varusteita

Cross Country on 65 mm korkeampi kuin V90. Vaikka ulkomitat ovat muuten ennallaan, näyttää Cross Country silti jostain syystä paljon massiivisemmalta kuin V90. Tosin onhan V90-malleilla pituuttakin lähes viisi metriä, joten ”iso Volvo” on ihan ansaittu nimitys.

Iso auto tarjoaa myös ison auton sisätilat. Takapenkillä on todella reilusti tilaa, joten auto sopisi vaikka edustusmalliksi. Ehkä siihen tehtävään valitaan kuitenkin yleensä S90. Tavaratilaa löytyy 560 litraa, ja takaluukku aukeaa tietysti sähköisesti.

V90-mallista poiketen varustetasot ovat nimeltään Plus ja Pro. Jo perusvarustelu (Plus) on todella kattava. Autossa on vakiona mm. avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, 8″ digitaalinen mittaristo, Sensus -järjestelmä 9″ kosketusnäytöllä sekä kattava turvavarustelu, kuten City Safety automaattisella hätäjarrutuksella, kaistavahti ja tieltäsuistumissuoja.

Päiväajovalot, ajovalot sekä kaukovalot ovat kaikki toteutettu LED-tekniikalla. Valoautomatiikka huolehtii sekä ajovalojen että kaukovalojen sytyttämisestä. Valokytkimeen ei siis kuljettajan tarvitse juuri koskea. Sateen sattuessa sadetunnistin ohjaa pyyhinten toimintaa, liikennemerkkitunnistin muistuttaa vaihtuvista rajoituksista ja aktiivinen vakionopeudensäädin jonoavustimella sekä puoliautomaattinen ohjausapu puolestaan helpottavat kuljettajan tehtäviä ruuhka-ajossa.

Järkevästi hinnoiteltu

Malliston hinnat alkavat 60 524 eurosta, mitä voisi pitää kohtuullisena auton ominaisuudet ja varustelu huomioiden. Kattavampi Pro-varustelu nostaa hintaa noin 5000 eurolla ja sisältää lisäksi mm. nahkaverhoilun, sähkösäätöisen kuljettajanistuimen, 12,3″ digitaalisen mittariston, ajotilavalinnan, pysäköintitutkat eteen ja taakse, LED-etusumuvalot ja kulmavalot sekä 19″ kevytmetallivanteet.

Tämän D5 AWD Pro-mallin lähtöhinta on 70 414 euroa. Koeajetussa autossa oli lisävarusteena mm. Ilmajousitus, lasikattoluukku, pysäköintiavustin, TV-viritin, tummennetut takalasit ja erikoismetalliväri. Lisävarusteineen auton kokonaishinnaksi muodostui 84 564 euroa.