Hybridimalli valitaan aina tietysti pelkästään taloudellisista syistä. Hybridin sähkömoottori kun auttaa mukavasti pienentämään polttoaineenkulutusta, mikä näkyy myös pienempinä päästöinä. Täytyy kuitenkin myöntää, että sähkömoottorin tuo mukavan lisäpotkun myös suorituskykyyn. Ja Volvo V90 T8 AWD -mallin kohdalla tuo sähköpotku on vielä aika tuntuva!

320-heppainen bensakone

Volvo V90 T8 -mallin bensamoottori on jo yksistään kohtuullisen tehokas. Vaikka moottori on vain kompakti 4-sylinterinen ja 2.0-litrainen, on siinä mukavasti ruutia. Jotta pienestä padasta on saatu voimaa riittävästi, on avuksi otettu ahtaminen. Itseasiassa ahtimia on kaksi; mekaaninen ahdin ja turboahdin. Mekaaninen ahdin reagoi nopeasti jo alakierroksilla, kun taas kierrosten noustessa turboahdin ottaa isomman vetovastuun. Kaksoisahtaminen tuottaa myös tulosta, sillä moottori tuottaa tehoa mukavat 303 hevosvoimaa ja vääntöä 400 Nm. Nämä tehot välitetään 8-portaisen automaattivaihteiston kautta etupyörille.

Auton sähkömoottori on sijoitettu taka-akselin yhteyteen, ja se tarjoaa voimaa takapyörille. Sähkömoottorin teho on 87 hv ja vääntö 240 Nm. Tässä nelivetoisessa autossa ei ole kardaaniakselia, vaan akut sijaitsevat sen paikalla auton lattian alla. Näin akut eivät syö tavaratilaa, ja samalla auton painojakauma saadaan ihanteelliseksi.

Etuveto + takaveto = AWD

Volvon T8-mallia voisi kutsua monivetoiseksi. Kun ajetaan pelkällä bensamoottorilla, auto on etuvetoinen. Sähköllä ajettaessa puolestaan takavetoinen. Neliveto saadaan käyttöön kun molemmat voimanlähteet työskentelevät samanaikaisesti. Normaaliajossa ei juuri huomaa mikä vetotapa on käytössä, sillä järjestelmä ohjaa toimintaa hyvin huomaamatta ja vetokykyä riittää eri ajotilanteisiin. Asia on kuitenkin hyvä tiedostaa liukkailla talvikeleillä, vaikka luistonesto ja ajonvakautus huolehtivatkin turvallisesta ja vakaasta etenemisestä.

Hybriditilassa auto valitsee aina sopivimman voimanlähteen tai niiden yhdistelmän taloudellisuuden, suorituskyvyn ja akun varaustilan huomioiden. Normaalisti käytössä on aina hybriditila, mutta valittavissa on myös muita ajo-ohjelmia. Tilanteen mukaan voi aktivoida jatkuvan nelivedon (AWD), ajaa pelkällä sähköllä (Pure) tai optimoida suorituskykyvyn (Power).

Kipakka sähköpotku

Kun molemmat voimanlähteet työskentelevät samanaikaisesti, on hybridijärjestelmän huipputeho 390 hevosvoimaa. Tehoja siis riittää myös ripeään etenemiseen. Parhaimmillaan Volvo V90 T8 kiihtyy satasen vauhtiin 4,8 sekunnissa. Sähkömoottorin ansiosta auto reagoi kaasupolkimeen välittömästi. Sähkömoottorin tuottama vääntö tuntuu mukavana lisäpotkuna, joka tasaisesti työntää autoa eteenpäin. Kevyet kiihdytykset vauhdista ovat vähän liiankin houkuttelevaa viihdykettä.

Suorituskykyä siis riittää, mutta mites se hybridin taloudellisuus. Jos haluaa säästää polttoainetta, on autolla on mahdollista ajaa puhtaasti pelkällä sähkömoottorilla noin 40 km latauksella. Käytännössä ajomatka on hieman lyhyempi ajoreitistä ja ajotavasta riippuen. T8 on pistokehybridi eli akku voidaan onneksi ladata ulkoisesta virtalähteestä. Näin ajon voi aina aloittaa täydellä latauksella.

Pienet päästöt pelkällä sähköllä

Jos päivittäiset ajomatkat ovat lyhyitä, ja latauspaikka helposti saatavilla, jää auton polttoaineenkulutus todella pieneksi. Jos taas akkuja ei lataa ikinä ulkoisesta virtalähteestä, nousee kulutus luonnollisesti ihan eri lukemiin. Toki hybridijärjestelmä tuo aina säästöjä, sillä esimerkiksi jarrutusenergia otetaan talteen, mutta parhaimpiin tuloksiin pääsee jos autoa muistaa ladata säännöllisesti. V90 T8 AWD:n yhdistetty kulutus on 2,0 l/100 km ja CO2-päästöt 46 g/km.

Volvo V90 T8 -mallin lähtöhinta Business-varustelulla on 69 820 euroa. Tällä ylellisellä Inscription-varustelulla lähtöhinta on 73 878 euroa. Kolmas vaihtoehto on auton sporttista puolta korostava R-Design, joka on samanhintainen kuin Inscription. V90-farmarin lisäksi T8-hybriditekniikka on saatavissa myös Volvo S90, XC60 ja XC90 -mallisarjoissa.