Skoda Superb -mallistosta löytyy sekä taloudellisia että suorituskykyiä vaihtoehtoja. Taloudellisinta päätä edustaa 1.6 TDI Greenline, jonka yhdistetty kulutus on 3,7 l/100km ja CO2-päästöt 96 g/km. Moottorimalliston tehokkain on puolestaan tämä 280-hevosvoimainen 2.0 TSI.

Mukavan tehokas 2.0 TSI

Nelisylinterinen, 2.0-litrainen bensaturbo tarjoaa tehoa 206 kW (280 hv) ja vääntöä 350 Newtonmetriä. huippuvääntö on käytössä kierrosalueella 1700-3500rpm, eli kiihdytyksissä ei tarvitse välttämättä konetta kierrättää. Tosin 2.0 TSI pitää sen verran kivaa murinaa että kaasupoljin painuu huomaamatta hieman syvemmälle kohti lattiaa. Moottorin parina on aina 6-nopeuksinen DSG-vaihteisto ja Haldex-kytkimellä toteutettu neliveto. Suorituskyky ei ole aivan räjähtävä, mutta ei Superbilla jalkoihin jää. Kesäkeleissä auto kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 5,8 sekunnissa. Ja mikä parasta, auto jaksaa kiihtyä hyvin vielä satasen vauhdissakin.

Yritetään kuitenkin malttaa kaasupolkimen kanssa, ja kuunnellaan miten hiljaisesti kone kehrää tasaisessa ajossa. 6-nopeuksinen vaihteisto on onneksi välitetty sopimaan hyvin myös matka-ajoon. Moottorin kierrokset pysyvät matalina jopa moottoritienopeuksissa, siis rajoitusten mukaan ajettaessa, mikä pitää kulutuksen kurissa. Auton yhdistetty kulutus on 7,1 l/100km ja CO2-päästöt 160 g/km. Maltillinen kuljettaja voi siis selvitä kohtuullisella kulutuksella, mutta herkästi kulutus kasvaa hieman isommaksi.

Uusi SportLine-varustelu

Auton urheilullista luonnetta voi vielä korostaa uudella SportLine-varustelulla. SportLine-mallin yksityiskohtiin kuuluvat mustat sivupeilit, mustat kehykset etusäleikön ja sivuikkunoiden ympärillä, takalasien tummennukset, vakiosta poikkeava takahelma, takaspoileri, 18-tuumaiset vanteet ja 15mm madallettu alusta. Yksittäin muutokset eivät kuulosta isoilta mutta kokonaisuutena niillä on yllättävän iso vaikutus auton ulkonäköön. Auto näyttää ihan Superbilta, mutta silti jotenkin erilaiselta. Tässä koeajetussa mallissa oli vielä ulkovärinä uusi Dragon Skin Gold -metalliväri, joka on saatavissa vain SportLine-malliin. Toki ulkoväriksi voi valita minkä tahansa Superbin värivaihtoehdoista.

Matkustamon puolella SportLinessa ovat urheilulliset etuistuimet Alcantara-verhoilulla, kolmipuolainen, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, musta kattoverhoilu ja metalliset poljinpinnat. Keskikonsolin infotainment-näyttöön saa esille tehomonitorin, joka tarjoaa viihdykettä matkustajille kuljettajan nauttiessa mutkatien haasteista. Tehomonitorista voi seurata g-voimia, turbon ahtopaineita ja moottorin toimittamia teholukemia.

Onko 54 000 euroa paljon vai vähän?

Uuden SportLine-varustelun saa myös Superb Combi-farkkumalliin, ja lähes kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteyteen, lukuun ottamatta malliston pienimpiä bensa- ja dieselkoneita. Skoda Superb SportLine-malliston hinnat alkavat 38 733.

Tämän malliston sporttisimman version lähtöhinta on 54 046 euroa. Koeajoautossa oli vielä vähän lisävarusteita, kuten mukautuva iskunvaimennus DCC (Dynamic Chassic Control), navigointi 8” kosketusnäytöllä, kattoluukku, metalliväri ja Winter-talvipaketti sisältäen polttoainetoimisen lämmittimen ja lämmitettävän tuulilasin. Lisävarusteineen auton kokoinaishinta nousi vähän yli 60 000 euroon.

Onko 60 000 euroa Skoda Superbista sitten paljon vai sopivasti. Jos huomioi auton varustelun ja suorituskyvyn, hinta tuntuu varsin kohtuulliselta. Toisaalta jos ajatellaan että Superb-malliston hinnat alkavat noin 30 000 eurosta, niin siihen verrattuna auton hinta tuntuu aika kovalta.

Vaikka SportLine-varustelu lisää urheilullista ulkonäköä, ei Superb kuitenkaan elvistele hevosvoimillaan. Pelkän ulkonäön perusteella autoa ei välttämättä arvaisi näin tehokkaaksi, ja kalliiksi, kuin mitä se on. Siksi se tehokkaalla moottorilla varustettu Skoda Superb sopiikin hyvin kuljettajalle, joka haluaa nauttia hyvästä suorituskyvystä ja kattavasta varustelusta, mutta ei halua että auto herättää liikaa huomiota tai kateutta naapureissa.