Renault on palauttanut Alpine-nimen takaisin otsikoihin, ja tietysti ensimmäisenä mallina on legendaarinen Alpine A110.
Vaikka uusi Alpine A110 näyttääkin modernilta, on muodoissa selviä yhtymäkohtia alkuperäiseen A110-malliin. Ulkonäön lisäksi auton suunnittelussa on noudatettu Alpinen perinteitä. Auton ominaisuuksissa haluttiin nostaa esille keveys, ketteryys ja suorituskyky.
Autossa on alumiininen runko ja kori, jotka on yhdistetty erittäin jäykäksi rakenteeksi. Kori on kompaktin kokoinen; 4,18 metriä pitkä, 1,8 metriä leveä ja 1,25 metriä korkea. Akseliväli on 2,42 metriä. Uutuus on 32 senttiä pidempi kuin alkuperäinen A110.
Uutuus on hyvin kevyt. Auton omapaino on vain 1 080 kiloa. Painojakauma on keskimoottoriselle autolle ihanteellinen; 44 prosenttia edessä ja 56 prosenttia takana. A110:n massa on pääosin auton keskellä, sillä polttoainesäiliö on etuakselin takapuolella ja moottori taka-akselin etupuolella.
Moottorina A110:ssä on uusi Renault-Nissan Allianssin kehittämä turboahdettu 1.8-litrainen ja sen jatkona Getragin valmistama 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Moottorin huipputeho on 185 kW (252 hv) ja vääntö 320 Nm. Näillä tehoilla kevyt kori liikkuu varsin iloisesti. Kiihdytys 0-100 km/h vie 4,5 sekuntia ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h. Toisaalta myös kulutus pysyy kohtuullisena, jos kuljettaja malttaa ajella rauhallisesti. Auton yhdistetty kulutus on 6,2 l/100km ja hiilidioksidipäästö alle 140 g/km.
Alpinen paluu alkaa A110 Première Editionilla, joita valmistetaan yhtiön perustamisvuoden mukaisesti 1955 kappaletta. Première Edition on saatavana mustana, valkoisena ja Alpinen sinisenä. Erikoismallin ennakkohinta Ranskassa on 58 500 euroa. Vuoden 2018 puolella aletaan valmistaa A110-malleja usealla eri varustetasolla.