Kun Audi A5 Coupe esiteltiin vuonna 2007, sillä ei ollut selvää edeltäjää mallistossa. Uusi kaksiovien oli tuolloin aivan uusi lisäys Audin tarjontaan. Siitä huolimatta ei A5 Coupe ollut täysin vailla sporttisia esikuvia. Olihan Audin mallistosta löytynyt useampia näyttäviä kaksiovisia 1980- ja 1990-luvuilla. Tässä muistin virkistämiseksi viisi sporttista Audi-mallia:

Audi Ur-quattro (1980-1991)

Geneven Autonäyttelyssä 1980 ensiesiintymisensä tehnyt Audi Quattro esitteli paitsi uuden nelivetotekniikan, myös coupe-korimallin. Vaikka kori oli malliltaan kohtuullisen kulmikas, auton spoilerit ja helmalevikkeet vahvistivat sporttista mielikuvaa. Nelivedolla ja tehokkaalla (200 hv) moottorilla varustettu Audi Quattro oli suunniteltu lähinnä rallia varten.

Katuautoja oli tarkoitus valmistaa vain rajoitettu erä. Suuren suosion johdosta valmistusmäärää kuitenkin kasvatettiin ja pieniä päivityksiä saanut alkuperäinen Ur-quattro oli säilyi tuotannossa vuoteen 1991 asti.

Audi Coupe (1980-1987)

Ensimmäinen sukupolven Audi Coupe -malli esiteltiin marraskuussa 1980. Autossa oli sama kori kuin Audi Quattrossa, mutta ilman näyttäviä levikkeitä ja spoileria. Audi Coupe oli saatavissa 4- ja 5-sylinterisillä moottoreilla, jotka tarjosivat 75-136 hevosvoimaa. Tehokkaan 5-sylinterisen tunnisti korin kaksivärimaalauksesta. Vuonna 1985 malli päivitettiin mm. uusilla ajovaloilla, puskureilla ja tummennetuilla takavaloilla.

Audi Coupen myynti sai vetoapua Audi Quattro-mallin luomasta sporttisesta imagosta. Mallin tuotanto loppui keväällä 1987, mihin mennessä autoa oli valmistunut 169 017 kappaletta.

Audi Sport quattro

Kun Audi tarvitse rallin B-ryhmään uuden kilpurin, esitteltiin Audi Quattrosta uusi, lyhennetyllä akselivälillä, ja tehokkaammalla moottorilla varustettu Audi Sport quattro vuonna 1983. Auton 5-sylinterinen, turboahtimella ja välijäähdyttimellä varustettu 2.1-litrainen moottori tuotti tehoa mukavat 306 hevosvoimaa.

Audi Sport quattro -katuautoja valmistettiin 1984 maaliskuun ja 1986 tammikuun välisenä aikana 214 kappaletta. Audin piti valmistaa autoja vain 200 kappaletta saadakseen tyyppihyväksynnän ralliautolle. Toisaalta pieneen valmistusmäärään saattoi vaikuttaa myös auton hinta, joka oli aluksi 195 000 Saksan markkaa, mutta nousi 230 000 Saksan markkaan vuoden 1985-alussa.

Audi Coupe (1988-1995)

Syyskuussa 1988 Audi esitteli toisen sukupolven Audi Coupen. Uutuus perustui Audi 80/90 (B3) -korimalliin. Vuonna 1992 auto sai päivityksen, jonka yhteydessä mm. konepelti muuttui B4-mallin mukaiseksi. Moottorivaihtoehtoina oli 4-, 5- ja 6-sylinterisiä voimanlähteitä. Autoja oli valmistunut 69 367 kappaletta, kun tuotanto loppui vuonna 1995.

Audi S2 Coupe (1990-1995)

Toisen sukupolven Audi Coupe oli saatavissa myös tehokkaana Audi S2 Coupe -mallina. Auton 2.2-litrainen, 5-sylinterinen, 20V turbomoottori tarjosi tehoa 220 hevosvoimaa. Aluksi autossa oli 5-vaihteinen manuaali mutta myöhemmin sen korvasi 6-pykäläinen laatikko. Vuoden 1992 päivityksen yhteydessä auton tehot kasvoivat 230 hevosvoimaan. Nelivetoinen Audi S2 kiihtyi satasen vauhtiin noin 6 sekunnissa.

Audi S2 Coupe -malleja valmistui 7370 kappaletta.