Audi esitteli Audi Summit -tapahtumassa Barcelonassa täysin uuden Audi A8:n. Audin uutta muotokieltä esittelevän ulkonäön lisäksi uutuuden erikoisuuksiin lukeutuvat mm. nelipyöräohjaus, täysaktiivinen jousitus ja sähköinen voimalinja koko mallistossa.
Uusi Aud A8 on kohtuullisen kokoinen ilmestys. Auton akseliväli on jo 5,17 metriä, ja A8 L on vielä 13 senttiä pidempi. Keulalla on entistäkin isompi Singleframe-etusäleikkö, jota reunustavat uudet ajovalot. Uusi A8 on saatavissa HD Matrix led -ajovalot Audin laserteknologialla ja takavalot OLED-valotekniikalla. OLED mahdollistaa ainutlaatuiset valokuviot takavaloissa kuljettajan lähestyessä autoa tai poistuessa autosta.
Auton ylellisin istumapaikka sijaitsee oikeanpuoleisella takaistuimella. Lisävarusteena on saatavissa rentouttava istuin, jossa on neljä eri säätömahdollisuutta ja jalkatuki. Tällä istuimella matkustaja voi nauttia etuistuimen taakse sijoitetusta hierontatoiminnosta tai lämmittää jalkojaan kylmällä säällä. Takaistuimella keskikyynärnojaan on sijoitettuna OLED-näytöllä oleva irrotettava ohjausyksikkö, jolla ohjataan auton mukavuus- ja Infotainment-toimintoja.
Uusi Audi A8 saapuu Euroopan markkinoille kahdella täysin udella V6-moottorilla. 3.0 TDI tarjoaa tehoa 286 hv ja 3.0 TFSI puolestaan 340 hv. Kahdeksansylinteriset 4.0 TDI (435 hv) ja 4.0 TFSI (460 hv) saapuvat hiukan myöhemmin. Uuden Audi A8:n moottorimalliston huippuna tulee olemaan 6.0-litrainen W12 (585 hv). Kaikissa viidessä moottorissa on vesijäähdytteinen hihnalla toimiva 48 voltin starttigeneraattori. Tämä kevythybridijärjestelmä (MHEV, mild hybrid electric vehicle) sallii auton rullauksen, kun auton moottori on sammutettu, ja pehmeän käynnistyksen. Uusi Audi A8 L e-tron quattro plug-in hybridi saapuu markkinoille myöhemmin.
Uudessa Audi A8:ssa on runsaasti uusia teknisiä innovaatioita, kuten Audi AI täysaktiivinen jousitus. Riippuen kuljettajan toiveista ja ajotilanteesta, auto pystyy nostamaan tai madaltamaan jokaista pyörää erikseen käyttämällä sähkömekaanista jousitusjärjestelmää. Järjestelmä tarjoaa luksusluokan miellyttävää matkustusmukavuutta ja tarvittaessa myös urheiluauton dynaamisuutta. Jousitusjärjestelmä ottaa energiansa 48 voltin sähköjärjestelmästä.
Toinen kiinnostava uutuus on nelipyöräohjaus, joka parantaa ison auton ketteryyttä ja vakautta. Auton hallinnasta saa vielä dynaamisempaa ja tarkempaa aktiivisella takatasauspyörästön lukitusjärjestelmällä. Tämä jakaa aktiivisesti voimaa takapyörien välillä, täydentäen quattro-nelivetoa, joka on vakiovarusteena uudessa Audi A8:ssa.
Uusi Audi A8 saapuu Suomeen loppuvuonna 2017. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.