BMW:n vauhdikas pistokehybridi i8 Coupe saa rinnalleen avokattoisen, kaksipaikkaisen version. Uudessa BMW i8 Roadster -mallissa hyödynnetään BMW:n LifeDrive-ajoneuvoarkkitehtuuria, johon kuuluvat alumiinista valmistettu alusta ja hiilikuitulujitetun muovin (CFRP) hyödyntäminen korinosissa.

Uudessa Roadster-mallissa on perinteinen, kevyt kangaskatto. Katto taittuu äänettömästi kokoon 15 sekunnissa, ja se voidaan avata jopa 50 kilometrin tuntinopeudessa. Kun katto avautuu, takalasi nousee samalla 30 millimetriä vähentäen ilmavirran pääsyä matkustamoon. Kangaskatto auttaa osaltaan pitämään auton painon kurissa. Kevyiden rakenteiden ansiosta BMW i8 Roadster painaa vain 1595 kiloa. Matala painopiste ja erinomainen painojakauma lupailevat loistavia ajohetkiä.

BMW i8-mallin päivitys ei ole jäänyt vain uuteen korimalliin, vaan myös tekniikkaa on kehitetty pidemmälle. Autossa on uudistetut korkeajänniteakut, joiden kapasiteetti on kasvanut huomattavasti. Akun kennojen kapasiteetti on lähes 1,5-kertaistunut 20 Ah:sta 34 Ah:iin ja bruttoenergia kasvanut 7,1 kWh:sta 11,6 kWh:iin. Tehokkaampien akkujen myötä etupyörille voimaa tuottavan sähkömoottorin tehoa on nostettu 9 kW. Sähkömoottorin teho on nyt 105 kW ja vääntö 250 Nm.

Pelkällä sähköllämoottorila on nyt mahdollista saavuttaa jopa 105 km/h huippunopeus. Puhtaasti pelkällä sähköllä voi siis ajaa kaupunkiajon lisäksi myös maantiellä. Tosin ei kovin kauas. BMW i8 Coupen toimintamatka pelkästään sähkömoottoreilla on 55 kilometriä ja i8 Roadsterin 53 kilometriä.

Onneksi apuna on myös bensamoottori. Turboahdettu, kolmisylinterinen ja 1.5-litrainen bensiinimoottori tuottaa huikean 154 hevosvoiman litratehon. Moottorin kokonaisteho on 170 kW (231 hv) ja huippuvääntö 320 Nm. Uusi polttomoottori on lisäksi aiempaa puhtaampi, sillä sen vakiovarusteisiin kuuluu pienhiukkassuodatin.

Poltto- ja sähkömoottorin yhteisteho on 275 kW (374 hv). BMW i8 Coupe kiihtyy nollasta sataan 4,4 sekunnissa ja BMW i8 Roadster 4,6 sekunnissa. Pistokehybriditekniikan ansiosta auton kulutus- ja päästölukemat ovat kuitenkin varsin kohtuulliset. i8 Coupen yhdistetty kulutus on 1,9 litraa/100 km ja CO2-päästöt 42 g/km. Roadsterilla vastaavat lukemat ovat 2,1 litraa ja 46 g/km.

BMW i8 Roadster lanseerataan toukokuussa 2018.

JAA