Huono nukkumisasento ei ainoastaan häiritse hyvää unta, vaan voi aiheuttaa myös selkäkipuja, niskajäykkyyttä, päänsärkyä ja vatsavaivoja. Suurin osa nukkuu yleensä kyljellään, mutta jos kuunnellaan lääkäreiden vinkkejä niin ihanteellisin nukkumisasento olisi selällään.

1. Selällään

Selällään nukkuessa pää, niska ja selkäranka pääsevät helpoiten asettumaan ihanneasentoon, jossa niihin ei kohdistu rasitusta nukkumisen aikana, kertoo yhdysvaltalainen kiropraktikko Steven Diamant. Selällään nukkuminen auttaa estämään myös närästystä.

Selällään nukkuessa kasvot eivät ole kosketuksissa tyynyn kanssa, jolloin ei pääse syntymään ennenaikaisia ryppyjä, huomauttaa St. Louisin yliopiston dermatologian professori Dee Anna Glaser. Lisäksi naisille voimme vinkata että selällään nukkuessa myös rinnat ovat parhaiten tuetut, mikä auttaa pitämään ne pirteän terhakoina.

Selällään nukkuessa tyynyn tulee tarjota riittävä tuki päälle ja niskalle, mutta tyyny ei saa olla liian korkea. Huono puoli selällään nukkuessa on kuorsaus. Jos siis olet herkkä kuorsaamaan, joudut ehkä vaihtamaan asentoon kaksi.

2. Kyljellään

Kylkiasento on toiseksi paras asento sängyssä. Näin selkäranka on helppo pitää suorana, närästystä esiintyy vähän ja myös kuorsaus on hankalampaa.

Kyljellään nukkuessa tyynyn tulee olla riittävän korkea, jotta pää ja niska pysyvät suorassa linjassa selkärangan kanssa.

3. Sikiöasento

Jollain on tapana kääriytyä sikiöasentoon nukkuessaan. Sikiöasennossa ei esiinny kuorsausta, mutta selkäranka ei tykkää olla mutkalla koko yötä

4. Mahallaan

Mahallaan nukkuminen auttaa pitämään ylemmät ilmatiet auki, mikä vähentää kuorsausta. Huonona puolena on pään ja selkärangan asento, sillä kroppa on hankala saada neutraaliin asentoon, mikä voi tuntua myös lihasten ja nivelten ärtymisenä.

Pahimmat kuorsaajat voivat kokeilla, mutta muille emme suosittele.

Harva meistä pysyy paikallaan nukkuessaan

Vaikka yleensä ihminen nukkuu pitkään siinä asennossa missä nukahtaa, niin harva meistä pysyy paikallaan koko yötä. Rauhallinenkin nukkuja voi vaihtaa asentoa kahdesta neljään kertaa tunnissa, mikä merkitsee helposti montakymmentä liikettä yön aikana, toteaa Mayo klinikan unilääketieteen apulaisjohtaja Eric Olson.

JAA