Entinen F1-kuljettaja ja nykyään IndyCar-sarjassa uraansa jatkava Juan Pablo Montoya on testannut uuden Bugatti Chiron -hyperauton suorituskykyä.

Bugatti Chiron -mallissa on 8-litrainen, 16-sylinterinen, neljällä turbolla ahdettu moottori. Turboviiveen minimoimiseksi kaksi pienempää ahdinta puskee ilmaa sylintereihin matalilla kierroksilla. Toiset kaksi ahdinta aktivoituvat vasta kun moottorin kierrokset nouset yli 3800 rpm. Jos Chironilla haluaa ajaa kovempaa kuin 380 km/h, on autoon erillinen ”Top Speed” -avain. Se aktivoi ajotilan, joka mahdollistaa huippunopeuksien tavoittelun. Paikaltaan kiihdyttämistä helpotta ”Launch Control” -ajotila, joka nostaa moottorin kierrokset ihanteeliseksi nopeaa lähtöä varten. Vaikka auto on nelivetoinen, on 1500 hevosvoiman hallinnassa hyvä olla tietokone mukana.

Elokuussa 2017 suoritetuissa testeissä Juan Pablo Montoya kiihdytti auton 0-400 km/h vain 32,6 sekunnissa. Suoraa kiihdytykseen tarvittiin 2621 metriä. Chironin jarrutusteho on yhtä häikäisevä. Jarrutukseen 400-0 km/h tarvittiin 9,3 sekuntia ja 491 metriä. Autossa on hiilikuitukomposiitti jarrulevyt, joiden halkaisiaja etuakselilla on 420 mm ja takana 400 mm. Jarrupaloja jarrulevyjä vastaan puristavat etusatuloissa kahdeksan ja takasatuloissa 6 titaanimäntää. Lisäksi auton takaspoileri toimii ilmajarruna. Kun kuljettaja polkaisee jarrupoljinta, noisee 1,5-metrinen takasiipi 49 asteen kulmaan. Aktiivinen takaspoileri lisää pitoa myös ajon aikana. Top Speed -ajotilassa takaspoileri lisää pitoa taka-akselille 900 kilon verran.

Kokonaisuudessaan Bugatti Chiron voi siis kiihdytys ja jarrutus 0-400-0 km/h vaati aikaa vaatimattomat 42 sekuntia ja matkaa 3112 metriä. Testien aikana Montoya ehti ajaa yli 400 km/h kaikkiaan 17 kertaa. Hän rikkoi myös oman IndyCar-autolla saavutetun 407 km/h nopeusennätyksen ajamalla Chironilla 420 km/h.

Seuraavaksi Bugatti aikoo rikkoa Veyron 16.4 Super Sport -mallilla vuonna 2010 tehdyn nopeusennätyksen 431 km/h. Näin huimissa nopeuksissa pitää ottaa jo pienenkin asia huomioon. Autossa ovat erityiset Michelinin valmistamat renkaat, jotka kestävät kovia nopeuksia. Kun autolla ajetaan 400 km/h, keskipakoisvoiman johdosta yksi gramma kumia vastaa 3,6 kilon massaa. Renkaan venttiili, joka painaa 18,3 grammaa, muodostaa 45 kiloa vastaavan massan.