Pagani esitteli Huayra Coupen Geneven autonäyttelyssä vuonna 2011. Tänä vuonna huomion tulee varmasti herättämään avokattoinen Pagani Huayra Roadster.

Se miksi avomalli on valmis vasta nyt, johtuu Paganin täydellisyyden tavoittelusta. Projekti sai alkunsa jo vuonna 2010 ja aluksi aikomuksena oli vain valmistaa coupe-malli irrotettavalla katolla. Se ei kuitenkaan riittänyt, vaan vuonna 2013 suunnitelmat menivät uusiksi ja Roadsterista päätettiin tehdä aivan omanlaisensa. Tavoitteena oli jopa ylittää Coupen suorituskyky.

Kun autosta riisutaan katto pois, joudutaan korin rakenteita vahvistamaan, jotta vääntöjäykkyys säilyisi entisellään. Tämä merkitsee yleensä painon lisäystä, mikä ei sopinut Paganille. Uusi komposiittimateriaalien, kuten hiilikuitu-titaanin, ansiosta saavutetaan jopa 52 prosenttia parempi vääntöjäykkyys. Roadster tarjoaa paremman vääntöjäykkyyden, ja on silti 80 kiloa kevyempi kuin Coupe. Roadsterin tyhjäpaino on 1280 kg.

Auton moottorina on Mercedes-AMG:n valmistama M158-moottori. Tämä 6.0-litrainen, kahdella ahtimella varustettu 12-sylinterinen voimanlähde tuottaa tehoa 562 kW (764 hv) ja vääntöä yli 1000 Nm. Nollasta sataan lukemia ei ole ilmoitettu, mutta auton suorituskyvystä kertoo jotain se että kiihdytyksessä saavutetaan 1,8 G:n voimat, oka on kovin katuautolla ja katurenkailla saavutettu lukema.

Moottorin suorityskyky ei ole mitään ilman sen täydellistä hallintaa. Autossa on Pirellin valmistamat P Zero Corsa renkaat, joiden koko edessä on 20″ ja takana 21″. Auton hallintaa avustavat myös neljä ilmaohjainta, jotka nousevat ja laskevat ajotilanteen mukaan, parantaen pitoa ja aerodynamiikkaa. Pysähtyvyydestä huolehtivat Brembon jarrut. Autossa on 380-milliset levyt joka nurkalla, edessä 6-mäntäisillä ja takana 4-mäntäisillä satuloilla.

Pagani Huayra Roadstereita valmistuu vain 100 kappaletta, ja valitettavasti ne kaikki on jo myyty. Toisaalta auton hintakin on aika kova. Lähtöhinta ilman autoveroa on 2 280 000 euroa + ALV.