BMW paljasti ennakkotietoja uudesta BMW M5-mallista. Kuten ehkä jo saattoi odottaa, on uusi M5 varustettu xDrive-nelivedolla. Puritistien ei silti tarvitse olla huolissaan, autosta saa halutessaan myös takavetoisen.

Moottorina on entuudestaan tuttu, ahdettu 4.4-litrainen V8. Moottoria on taas hieman piristetty, joten tehoja pitäisi löytyä enemmän kuin edeltäjästä, mutta tarkkoja lukuja ei BMW vielä paljastanut. Kulutuslukemat jo julkaistiin. Auton yhdistetty kulutus on 10,5 l/100km ja CO2-päästöt 241 g/km. Moottorin jatkeena on kahdeksanpykäläinen M Stepronic -vaihteisto.

Nyt siis myös M5 on nelivetoinen, mutta edelleen auto on takavetopainotteinen. Kuljettajalla on valittavissa eri ajotiloja sen mukaan, kuinka paljon kumia haluaa jättää asfalttiin. Normaalisti on on 4WD-tilassa ja DSC-ajovakaudenhallinta päällä. Tälläkin ”kiltillä” asetuksella M5:n luvataan olevan edeltäjänsä nopeampi kiihdytyksissä. Takarenkaat sallivat hieman luistoa, jotta saavutetaan M-malleille tuttu käytös.

Jos haluaa nauttia auton suorituskyvystä täysin rinnoin, on valittavissa M Dynamic Mode (MDM), jolloin neliveto on 4WD Sport-tilassa. Nyt auto on selvästi takavetopainotteinen ja takarenkaat sallivat paljon enemmän luistoa. Auto on selvästi ketterämpi ja leikkisämpi radalla.

Halutessaan kuljettaja voi myös kytkeä DSC:n kokonaan pois päältä, ja valita joko 4WD, 4WD Sport tai 2WD -ajotilan. Autolla pääsee siis leikkimään täysin takavetoisena ilman että luistonesto tulee häiritsemään hauskanpitoa.

Uusi BMW M5 näyttää jo hyvin valmiilta, joten auton virallista julkistusta voidaan odottaa tämän vuoden aikana.

JAA