Mersun uusi S 63 AMG on joutunut downsizingin uhriksi. Vaikka autona olisi S-sarjan AMG, kai sitä silti pitää miettiä kulutusta ja päästöä.

Moottorin iskutilavuutta on pienennetty, mutta sylintereiden määrästä ei onneksi vielä olen tingitty. Autossa on edelleen V8, nyt 4.0-litraisena versiona. Moottorissa hyödynnetään jopa sylinterinlepuutusjärjestelmää, joka tasaisessa ajossa pudottaa puolet pois ja moottori käy enää neljällä pytyllä. Toisaalta tulos on varsin vakuuttava. S 63 AMG:n yhdistetty kulutus on 8,9 l/100km ja CO2-päästöt 203 g/km.

Vaikka moottori on pienempi, on suorituskyky silti tallella. Kahdella turbolla ahdettu V8 tuottaa tehoa 450 kW (612 hv) ja vääntöä 900 Nm. Paikaltaan lähtiessä satasen vauhti pitäisi saavuttaa vain 3,5 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h.

Jotta moottorin voima tulee hyödynnettyä tehokkaasti, on autossa 4Matic-neliveto, joka siirtää voimaa myös etupyörille tarpeen mukaan. Ensimmäistä kertaa S 63-mallissa on myös 9-portainen AMG SpeedShift MCT -automaattivaihteisto.

S-sarja on entiseen tapaan saatavana myös S 65 -mallina, jossa moottori 6.0-litrainen V12 (630 hv/1000Nm). Hieman kevyempi S 63 on kuitenkin selvästi nopeampi kuin isoveljensä, sillä takavetoisella V12-mallilla sataseen kiihdytys vie aivan liian pitkään, 4,3 sekuntia.