Lamborghini on päivittänyt V12-moottorisen huippumallinsa eli Aventadorin. Uusi Lamborghini Aventador S on saanut lisää tehoa, uuden nelivetojärjestelmän, uudistetun jousituksen ja pientä päivitystä ulkonäköön.
Aventadorin vapaastihengittävä, 6.5-litrainen V12 on saanut 40 heppaa lisää ja tarjoaa nyt 740 hevosvoimaa tehoa ja 690 Newtonia vääntöä. 7-nopeuksisen vaihteiston avustamana auto kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 2,9 sekunnissa. Uusi pakoputkisto on 20% kevyempi kuin edeltävässä mallissa, ja pitää huolen siitä että auton V12-moottori myös kuullaan.
Vaikuttavan pakoputkiston lisäksi perän ilmettä hallitsevat musta diffuusori, joka on saatavissa myös hiilikuituisena, sekä aktiivinen takaspoileri. Ajotilanteen mukaan kolmeen eri asentoon säätyvä takasiipi voi joko pienentää ilmanvastusta tai parantaa pitoa sekä jarrujen jäähdytystä.
Jotta auto pysyy edes jotenkin kuljettajan hallinnassa, on Aventadorin nelivetojärjestelmä uusittu. Auto on nyt varustettu myös nelipyöräohjauksella. Tavoitteena on parantaa auton vakautta kovissa vauhdeissa ja ketteryyttä matalissa ajonopeuksissa. Myös auton pysähtymiskyky tekee vaikutuksen. Hiilikuituisten jarrulevyjen halkaisija on edessä 400mm ja takana 380mm. Aventador pysähtyy satasen vauhdista vain 31 metrin matkalla.
Jotta Aventadorilla raaskisi ajella myös arkena, on autossa start/stop-toiminto ja sylintereiden lepuutusjärjestelmä. Tasaisessa ajossa auto liikkuu taloudellisesti vain kuudella pytyllä. Tai mikä nyt on kenellekin taloudellista. Aventadorin yhdistetty kulutus on 16,9 l/100km ja CO2-päästöt 394 g/km.
Jos Lamborghini alkoi kiinostaa, Suomessa merkkiä edustaa ainakin Luxury Collection.