Volvo esitteli Geneven autonäyttelyssä uuden Volvo XC60 -katumaasturin. Auton ulkomuoto seuraa yllättävän tarkasti XC90:n muotokieltä. Toisaalta, XC90 näyttää niin hyvältä että miksi keksiä jotain uutta, kun valmis ja toimiva konsepti on jo valmiina.

Myös sisätiloissa hyödynnetään isomman mallin muotoja. Kojelaudan iso kosketusnäyttö, käynnistyskytkin ja muut hallintalaitteet näyttävät varsin tutuilta, jos on ajanut XC90-mallilla. Volvon tieto-, viihde- ja yhteyspalvelujärjestelmä Sensus sekä Volvo On Call -sovellus ovat saaneet graafisen päivityksen, joka parantaa myös käytettävyyttä. 90-sarjan autojen tapaan saatavilla on myös älypuhelimen integrointitoiminto CarPlayn tai Android Auton kautta.

Turvallisuutta parantavaan City Safety -järjestelmään on nyt lisätty ohjausavustin. Uusi vastaantulevien ajoneuvojen väistötoiminto käyttää ohjausavustinta estäkseen nokkakolareita. Kuollutta kulmaa tarkkaileva BLIS-järjestelmä puolestaan ehkäisee ohjausavustintoiminnon avulla kaistanvaihtojen yhteydessä tapahtuvia onnettomuuksia. Puoliautonominen Pilot Assist -tukijärjestelmä on saatavilla uuteen XC60-malliin lisävarusteena. Se huolehtii ohjauksesta, kiihdytyksistä ja jarrutuksista hyvin merkityillä maanteillä 130 km/h nopeuteen asti.

Uusi XC60 lanseerataan 190 hevosvoisen D4-dieselmoottorin ja PowerPulse-tekniikalla varustetun 235 hevosvoiman D5-mallin kanssa. Lisäksi tarjolla ovat T5 (254 hv) ja T6 (320 hv) bensakoneet. Valittavissa on jopa T8 Twin Engine -plug-in-bensiinihybridi, jonka 407 -hevosvoiman yhteisteho kiihdyttää auton satasen vauhtiin 5,3 sekunnissa.

Ensimmäisen sukupolven XC60 ehti olla markkinoilla yhdeksän vuoden ajan ja siitä tuli Euroopan myydyin keskikokoinen premium-SUV. Maailmanlaajuisesti mallia on myyty lähes miljoona kappaletta. Malli on tärkeä Volvolle, sillä XC60:n osuus Volvon kokonaismyynnistä on tänä päivänä noin 30 prosenttia.

Uuden XC60-mallin tuotannon on määrä käynnistyä huhtikuun puolivälissä
Torslandan tehtaalla Ruotsissa.