Volkswagen Karmann Ghia on ehdottomasti yksi Volkswagenin kaikkien aikojen kauneimmista, ellei se kaunein automalli. Karmann Ghia coupe perustui Beetle-malliin, mutta oli ylellisempi ja kalliimpi. Auto mahdollisti Volkswagen tavoitella ostajia, joille Beetle oli liian arkinen.

Volkswagen + Karmann + Ghia

Ajatus coupe-mallista ei tullut alunperin Volkswagenilta. Wilhelm Karmann sai vision Beetle-malliin perustuvasta, sporttisemmasta automallista. Hän palkkasi Italian Torinossa majaansa pitävän Carrozzeria Ghia -yrityksen suunnittelijan, Luigi Segren toteuttamaan tämän suunnitelman käytännössä. Alunperin Wilhelm Karmannin suunnitelmissa oli avomalli, mutta ensimmäinen prototyyppi oli kuitenkin kovakattoinen coupe.

Lokakuussa 1953 ensimmäinen prototyyppi oli valmis. Kun Wilhelm Karmann matkasi Pariisin autonäyttelyyn, hän samalla vieraili pienessä Pariisilaisessa autotallissa, missä Ghia esitteli luomuksensa. Karmann ihastui välittömästi, ja jo marraskuussa hän esitteli auton Volkswagenin johtajalle, Heinrich Nordhoffille. Nordhoff oli hyvin konservatiivinen uusien suunnitelmien suhteen. Wilhelm Karmann pääsi kuitenkin helposti miehen juttusille, sillä Volkswagenilla ja Karmannilla oli jo hyvin lämpimät välit. Karmann oli valmistanut Beetle avomallia jo vuodesta 1949 lähtien.

Heinrich Nordhoff innostui ideasta, ja tuotantopäätös tehtiin nopeasti. Ennenkuin auto pääsi tuotantoon, siihen tehtiin muutamia pieniä korimuutoksia ja päivityksiä auton sisätiloihin, mutta pääasiassa tuotantomalli oli vastasi pitkälle Ghian alkuperäistä suunnitelmaa.

Myyntimenestys

Volkswagen Karmann Ghian (type 14) tuotanto alkoi elokuussa 1955. Auto jakoi saman tekniikan Beetle-mallin kanssa, joten moottorina oli 34 hevosvoimaa tuottanut 1.2-litrainen. Suoritukyky ei ehkä ollut kovin sporttinen, mutta auton näyttävä ulkomuoto vetosi ostajiin. Auton valmistettiin Karmannin tehtaalla. Tuotanto vaati käsityötä, minkä johdosta hinta oli selvästi korkeampi kuin Beetle-mallilla. Vuonna 1957 toteutui myös Wilhelm Karmannin alkuperäinen suunnitelma, kun kaksipaikkaisen Karmann Ghia -avomallin tuotanto käynnistyi.

Vuonna 1961 esiteltiin uusi Volkswagen Karmann Ghia (type 34), joka oli muodoiltaan hieman kulmikkaampi. Auton tunnisti mm. uudesta kattolinjasta sekä keulan ja perän muodoista. Myös lokasuojien näyttäviä pullistuksia oli tasoitettu.

Volkswagen Karmann Ghia pysyi tuotannossa vuoteen 1974 asti. Autoja valmistui lähes 450 000 kappaletta, joista 362 601 oli coupe-malleja ja 80 881 avomalleja. Volkswagenin coupe-perinteitä jatkoi seuraavaksi Scirocco, mutta se oli tyyliltään aivan erihenkinen kuin Karmann Ghia.

Volkswagen Karmann Ghia 1969 (type 34)