Vuonna 1919 Walter Owen Bentleyllä oli mielessään selkeä tavoite. Hän halusi valmistaa auton, joka olisi sekä ylellinen että suorituskykyinen, mutta myös laadultaan omassa luokassaan. Näin syntyi perustajansa nimeä kantava luksusbrändi Bentley.

Bentley tunnettiin alkuvuosina etupäässä urheilullisista automalleista, mutta W.O. Bentley suunnitteli myös luksusluokan edustusauton, Bentley 8 Litre -mallin. Vuonna 1930 esiteltyä Bentley 8 Litre -mallia pidetään yleisesti W.O. Bentleyn hienoimpana luomuksena. Se oli suurin ja ylellisin automalli, mitä Bentley oli valmistanut.

Kuten ehkä arvata saattaa, auto sai nimensä mahtavan kokoisesta moottorista. 8-litrainen suora kutoskone oli tuohon aikaan suurin moottori, mitä brittiautossa oli nähty. Bentley valmisti vain auton rungon ja tekniikan. Ostaja sai itse tilata autoon haluamansa mallisen korin ja mieleisensä sisustuksen koriräätäliltä. Moottorissa oli kuitenkin niin paljon voimaa, että Bentley lupasi auton saavuttavan 100 mph (160 km/h) huippunopeuden, oli auto korimalliltaan minkälainen tahansa. Suorituskyvyn lisäksi auto täytti myös mukavuudelle asetetut tavoitteet, kuten W.O. Bentley totesi ”I have always wanted to produce a dead silent 100 mph car, and now I think that we have done it.”

W.O. Bentleyn henkilökohtainen ajoneuvo

W.O. Bentley oli niin tyytyväinen luomukseensa, että valitsi 8 Litre -mallin myös omaksi henkilökohtaiseksi ajoneuvokseen. Hänen oma autonsa valmistui toisena tuotantolinjalta ja oli varustettu lyhyellä, 3.7-metrisellä akselivälillä. Auton korin valmisti tunnettu brittiläinen koriräätäli H. J. Mulliner, josta myöhemmin tuli osa Rolls-Royce/Bentley -yritystä. Mulliner-nimi on säilynyt käytössä, sillä nykyäänkin Bentleyn Mulliner-osasto valmistaa asiakkaille yksilöllisesti kustomoituja Bentley-malleja.

Valitettavasti ylellinen, luksusluokan Bentley 8 Litre valmistui pahimpaan mahdolliseen aikaan. Wall Streetin vuoden 1929 pörssiromahdus romahdutti myös luksusautojen markkinat. Bentley 8 Litre -mallia valmistui vain sata kappaletta. Valitettavasti W.O. joutui luopumaan myös omasta autostaan vuonna 1931.

W.O. Bentleyn oma auto palasi lopulta kuitenkin juurilleen, kun Bentley Motors osti sen takaisin vuonna 2006. Auto restauroitiin hellävaraisesti alkuperäiseen loistoonsa. Se on nykyisin keskeisellä paikalla Bentleyn tehtaan ja pääkonttorin yhteydessä sijaitsevassa museossa osana Bentley Motors Lineage Exhibition -näyttelyä toimien esikuvana nykyisillä ja tuleville Bentley -automalleille.