Se näyttää ihan Seat Leon -farkulta, mutta jotain erikoista siinä on. Enkä nyt puhu vain citycamo-teippauksista, vaan keulan isoista ilmanottoaukoista, tuplapakoputkista ja punaisista jarrusatuloista. Jarrusatuloiden lähempi tarkastelu paljastaa saman tekstin, joka näkyy myös auton perässä. Kyseessä on Seatin kaikkien aikojen tehokkain farkku eli Seat Leon ST Cupra.
Tulinen espanjalainen
Cupra-mallissa kiinnostaa tietysti eniten moottoritekniikka. Autossa on tuttu 2.0 TSI, joka uusimmassa Cuprassa tarjoaa tehoa 221 kW eli tuttavallisemmin 300 hevosvoimaa. Edeltävään malliin verrattuna tehot ovat kasvaneet maltilliset 10 hevosvoimaa. Vääntöä on saatu 30 Nm lisää, eli huippuvääntö on nyt 380 Nm. Moottorin pariksi on valittavissa joko 6-vaihteinen manuaali tai 6-portainen DSG-automaatti. Leon Cupra-mallistossa on nyt myös neliveto, kun Leon ST -farkku on saaavissa 4Drive-nelivedon ja DSG-automaattivaihteiston yhdistelmänä.
Koeajolla kelit vaihtelivat märistä tienpinnoista kevyeen lumipeitteeseen. Tämä tulinen espanjalainen ei onneksi tien kosteudesta juuri välitä, vaan on aina yhtä pirteänä valmis lähtemään matkaan. Nelivedon ansiosta Cupran tehot eivät mene hukkaan myöskään talviajossa. Jos keliolosuhteet olisivat ihanteelliset, kiihtyisi tämä nelivetoinen farkku satasen vauhtiin 4,9 sekunnissa. Talvikelit vähän hidastavat menoa, mutta silti Cupran suorituskyky varmasti yllättää monet muut autoilijat.
Rauhoittuu myös arkeen
Vaikka suorituskyky on urheiluauton luokkaa, on Seat Leon ST Cupra silti käytännöllinen farkku. Tavaratilaa löytyy lähes 600 litraa, jonka saa kasvatettua 1470 litraan. Jos ei välttämättä tarvitse ST-farkun isompaa konttia, on Cupra saatavissa myös 3-ovisena SC-mallina ja 5-ovisena hatchbackinä.
Myös ärhäkkään luonteen omaavasta 2.0 TSI:stä löytyy se rauhallisempi, arkiajoon paremmin sopiva puoli. Cuprassa on vakiona Seat Drive Profile eli ajotilan valinta. Cupra-tilan sijasta voi välillä poimia myös hieman pehmeämmän Sport-asennon tai jopa Comfortin. Myös DCC-alustansäätö kuuluu vakiovarusteluun. Sen ansiosta iskunvaimennus säätyy sähköisesti. Päivittäisessä ajossa kun nauttii hieman pehmeämmästä vaimennuksesta, jotta tien jokainen epätasaisuus ei välity matkustamoon 235/35 R19 -rengastuksen välityksellä.
Houkuttelevasti hinnoiteltu
Cupran houkuttavuutta lisää se, että hevosvoimat on hinnoiteltu järkevästi. Malliston hinnat alkavat 39 969 eurosta (Leon SC Cupra). Tämän malliston huippuversion, eli Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 4Drive -mallin lähtöhinta on 46 528 euroa. Toki hinta on noussut aika paljon perus-Leonista, mutta toisaalta Cupra on ominaisuuksiensa puolesta aivan eri auto.
Ja vaikka tehokas bensamoottori ja neliveto hieman kasvattavat kulutusta, voi silti selvitä kohtuullisella polttoainelaskulla. Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 4Drive -mallin yhdistetty kulutus on 7,2 l/100km ja CO2-päästöt 164 g/km.