Toisen sukupolven Audi A7 Sportback jatkaa edeltäjänsä linjoilla, mutta vie tämä urheilullisen edustusauton HD-aikaan. Vaikka perusilme on tuttu edeltäjästä, näyttää auto silti modernilta tämän päivän tuottelta. Aivan kuin vanhaan malliin olisi lisätty valtavasti yksityiskohtia, eli siis Audi A7 teräväpiirtona.

Mitoiltaan Audi A7 kuuluu edustusautoluokkaan, mutta on ilmeeltään paljon sporttisempi. Sportback-kattolinja tuo pehmeyttä auton linjoihin, eikä heti arvaisi että auto on lähes viisi metriä (4969 mm) pitkä. Auton leveys (1908 mm) sensijaan vain korostuu keulan muotoilun ja matalan katon ansiosta. Perän ilmettä hallitsee leveä valolista, joka toimii uutuuden selvänä tunnusmerkkinä. Kuten edeltäjässä, takaluukun päällä on ilmanohjain, joka nousee ylös nopeuden ylittäessä 120 km/h. Suomen teillä tätä toimintoa ei siis juuri tarvita. Toki halutessaan ilmanohjaimen saa nostettu ylös myös nappia painamalla, jotta voi elvistellä naapureille.

Kosketusnäyttöjä ja teräväpiirtoa

Koska Audi A7 kuuluu valmistajan kärkipään malleihin, on autoon lastattu vähintäänkin riittävästi sähköisiä toimintoja. Kuljettajan paikalta käsin merkittävin uudistus on Audin uusi MMI touch response -järjestelmä, jonka avulla lähes kaikki keskikonsolin painikkeet on korvattu kahdella kosketusnäytöllä. Ylemmästä näytöstä löytyvät viihdetoiminnot ja navigointi, kun taas alemman näytön avulla hallitaan ilmastointia ja mukavuustoimintoja. Vaikka toimintoja on valtavasti, on käytöstä saatu helppoa fiksun käyttöjärjestelmän ja kahden näytön ansiosta. Autossa on vakiona MMI navigointi-järjestelmä. Lisävarusteena on saatavissa MMI navigointi plus, jolloin ylempi näyttö päivittyy 10,1-tuumaiseksi ja kuljettajan mittariston korvaa 12,3” teräväpiirtonäyttö ja virtuaalimittaristo.

Kutosen voimalla

Autoon on aluksi tarjolla kaksi 3.0-litraista V6-moottoria; yksi TFSI-bensakone ja yksi TDI-diesel. Myöhemmin mallisto täydentyy nelisylinterisillä voimanlähteillä. Suomen tuontiohjelmasta löytyy vain diesel kahtena tehoversiona 231 hv tai 286 hv. Audin uuden moottoritehoihin viittaavan merkitsemistavan mukaan auton perässä ei luekaan enää 3.0 TDI, vaan mallinimet ovat dieselmallien mallinimet ovat 45 TDI ja 50 TDI.

Saimme koeajoon tehokkaamman painoksen eli 50 TDI:n, jonka 3.0-litrainen V6 tuottaa tehoa 210 kW (286 hv) ja vääntöä 620 Nm. Tehokas ja vääntävä diesel liikuttaa autoa kevyesti, mutta välillä tehopotkua joutuu hieman odottelemaan. Vaikka vaihteistona on perinteinen tiptronic, on moottorin reagoinnissa silti yllättävän pitkä viive. Sitten kun moottorin saa heräämään, liikahtaa iso auto tarvittaessa todella ripeästi. Audi A7 Sportback 50 TDI kiihtyy satasen vauhtiin parhaimmillaan 5,7 sekunnissa.

V6-moottorin yhteydessä käytetään 48 voltin sähköjärjestelmää, minkä ansiota autoa voi kutsua kevythybridiksi. Laturin ja startin yhdistelmä (BAS) mahdollistaa nopean moottorin käynnistyksen ja tehokkaan jarrutusenergian talteenoton. Start/stop-toiminto aktivoituu jo 22 km/h nopeudessa ja auto voi rullata vapaasti moottori sammutettuna jopa moottoritienopeuksissa. Tämä sähköistys auttaa pienentämään kulutusta varsinkin kaupunkiajossa. Painava, lähes pari tonnia painava auto vaatii kuitenkin energiaa liikkumiseen. Uuden WLTP-mittaustavan mukaan Audi A7 Sportback 50 TDI:n yhdistetty kulutus on 7,0 l/100km ja CO2-päästöt 183 g/km.

Kaikilla herkuilla

Audi A7 Sportbackin varustelu on kattava jo vakiona. 8-vaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto ja quattro-neliveto kuuluvat vakiovarustukseen. Samoin sähkösäätöinen iskunvaimennus. Jos haluaa viedä mukavuuden äärimmilleen, löytyy lisävarustelistalta ilmajousitus. Ilmajousitus tuo ylellistä pehmeyttä matkantekoon. Toisaalta mutkatiellä se pitää myös korin liikkeet kohtuullisen hyvin hallinnassa.

Jos haluaa tuoda Audiin vielä lisää urheilullista otetta, löytyy lisävarustelistalta mm. Sport differential eli takatasauspyörän lukitusjärjestelmä ja nelipyöräohjaus. Ajossa on vaikea arvioida mikä nelipyöräohjauksen vaikutus on, mutta viisimetrinen auto tuntuu ainakin kääntyvän kohtuullisen ketterästi. Sport differential on saatavissa hieman yllättäen vain TDI-malliin ja vain nelipyöräohjauksen yhteydessä.

Edustusautoluokassa

Ajossa uusi Audi A7 Sportback 50 TDI on todella mukava ja hiljainen. Se on selvästi enemmän edustusauto kuin urheilullinen henkilöauto. Auton koolla on oma vaikutuksensa, mutta fiilikseen vaikuttaa erityisesti moottorin hidas reagointi kaasupolkimeen. Autolla lähtee mielellään myös mutkatiellä, mutta aivan sitä sporttisuutta ei autosta löydy mitä ulkomuodon perusteella saattaa odottaa. Ei Audi A7 silti pettymystä aiheuta. Se vetoaa ulkomuodollaan, tekee vaikutuksen tiloillaan ja mukavuudellaan, ja sisältää niin paljon teknisiä hienouksia, että niiden kertaamiseen ei yksi koeajoraportti riitä lähellekään.

Audi A7 Sportback Business Sport malliston hinnat alkavat 94 643,80 eurosta (45 TDI). Tämän 50 TDI:n lähtöhinta on 98 898,71 euroa, mutta lisävarusteilla saattaa hinta vielä helposti vähän nousta.