BMW 5-sarjan Gran Turismo on uudistunut ja kasvanut. Jopa niin paljon että auton numerointikin on vaihtunut. 5-sarjan GT -mallia ei enää ole, vaan nykyään auto on 6-sarjan Gran Turismo. Auto on entistä isompi, mutta samalla urheilullisempi, joten ehkä nimenvaihdos on ihan hyväksyttävä toimenpide. Tämä koeajettu BMW 630d xDrive Gran Turismo on malliston pienin, mutta silti melkoinen järkäle niin koon kuin ominaisuuksiensa puolesta.
Entistä isompi
Tullessaan markkinoille vuonna 2009, 5-sarjan GT oli aivan uudenlainen vaihtoehto BWM:n mallistossa. Auto tarjosi huikeat sisätilat, mikä näkyi myös massiivisessa ulkomuodossa. Urheilullisesta keulasta ja coupemaisesta kattolinjasta huolimatta auton perä näytti turhan raskaalta.
Uusi 6-sarjan GT:n on selvästi ulkomuodoltaan kevyempi ja urheilullisempi. Ei kannata kuitenkaan antaa ulkomuodon hämätä, sillä uutuus on itseasiassa edeltäjää isompi. Auto on venynyt pituutta huimat 87 mm, minkä johdosta kokonaispituus on nyt jo lähes 5,1 metriä (5091 mm). Leveys on pysynyt ennallaan (1902 mm), mutta auto on madaltunut 21 mm. Kuten edeltäjässä, kattolinja laskee pehmeästi kohti perää. Matalamman katon lisäksi myös perää on madallettu 64 mm, mikä vaikuttaa selvästi ulkonäköön. Vaikka auto on iso, ei sen näytä raskaalta.
Vaikka auton muotoihin on saatu urheilullisempaa ilmettä, ei tavaratilasta tarvitse silti luopua. Päinvastoin, kontti on entistäkin isompi. Tavaratila vetää huimat 610 litraa (+110 l), ja takapenkit kaadettuna mahtavat 1800 litraa (+100 l). Tila ei lopu kesken kontissa eikä takapenkillä.
Urheilullinen perheauto vai tilava edustusauto
Tien päällä 6-sarjan Gran Turismo tuntuu aluksi hieman erikoiselta yhdistelmältä. On vaikea päättää olisiko se edustusauto, tilava perheauto tai sporttinen GT. Auton koon kyllä tuntee ratin takana, joten ketteräksi tätä autoa ei voi kuvailla. Tuntuu kuin ajaisi isoa edustusautoa. Toisaalta auto ei tunnu raskaalta, vaan liikkuu varsin kevyesti. Osasyynä on auton paino. 6-sarjan Gran Turismo on 150 kiloa kevyempi kuin edeltävä malli. Toinen merkittävä tekijä on tehokas moottori. Vaikka 630d on malliston pienin, riittää dieselissä voimaa tarpeeksi ja vähän ylikin.
Koeajettu BMW 630d xDrive Gran Turismo -malli liikkuu varsin reippaasti 6-sylinterisen, 3.0-litraisen TwinPower Turbo dieselmoottorin voimin. Moottori tuottaa tehoa 265 hv ja vääntöä massiiviset 620 Nm. Moottorin parina työskentelee 8-portainen Steptronic-automaattivaihteisto, ja voima välittyy kaikille neljälle pyörälle xDrive-järjestelmän kautta. Kotimarkkinoillaan Saksassa auto on saatavissa myös takavetoisena, mutta Suomen tuontimalliston kaikki versiot on varustettu xDrive-nelivedolla.
Voin väittää että 630d-mallin suorituskyky riittää valtaosalle, mutta jos kuitenkin kaipaa tehokkaampaa pataa, ovat tarjolla myös bensamoottorinen 640i (340 hv) sekä 640d (320 hv) -diesel. Tehoistaan huolimatta nelivetoinen 630d liikuttaa isoa viisiovista kohtuullisen taloudellisesti. Auton yhdistetty kulutus on vaatimattomat 5,5 l/100km ja CO2-päästöt 144 g/km.
Vähän lisävarusteita
Tehokas moottori näkyy myös auton hinnassa. Tämä BMW 630d xDrive Gran Turismo on malliston edullisin vaihtoehto 89 852 euron lähtöhinnallaan. Vaikka autossa on kattava vakiovarustus, löytyy lisävarustelistaltakin vielä jotain houkuttelevaa poimittavaa, kuten ilmajousitus ja nelipyöräohjaus.
Autossa on vakiona taka-akselin ilmajousitus, mutta koko auton ilmajousitus on saatavissa lisävarusteena. Ilmajousitus tuo matkantekoon mukavuutta ja ylellistä pehmeyttä. Nelipyöräohjaus taas parantaa auton ajo-ominaisuuksia tien päällä ja ketteryyttä parkkipaikalla. Näiden lisäksi koeajetussa autossa oli lisänä mm. soft-close -imuovet, panoraama-lasikatto, Harman Kardon audiojärjestelmä, adaptiviiset LED-ajovalot, M Sport -paketti, ja kaikkea muuta pientä. Runsas varustelu nosti auton kokonaishinnan 128 732 euroon.