Ford Fiesta -malliston tehokkain versio on Fiesta ST, mutta yllättävän sporttisen fiiliksen tarjoaa myös uusi Ford Fiesta ST-Line -varustelulla.

Race Red -punainen ehdottomasti

Punainen ei yleensä kuulu ykkösvaihtoehtoihin auton ulkovärin kohdalla, mutta Fiestassa kirkkaanpunainen ”Race Red” -ulkoväri toimii todella hyvin. Toki pirteämpi ulkonäkö ei ole pelkästään värin ansiota. ST-Line mallissa on sporttisempi etu- ja takapuskuri sekä sivuhelmat. Tässä koeajetussa autossa oli lisävarusteena vielä vähän isompi takaspoileri, joka silti on sopivan maltillinen. Dynaamisemman ajotuntuman tarjoavat 10mm madallettu jousitus sekä 17-kevytmetallivanteet 205/45R17-rengastuksella.

Auton ulkokuoren herättämä sporttinen fiilis jatkuu auton sisätiloissa. Matkustamoon on saatu urheilullista ilmettä tumman katon, urheilullisten etuistuimien, nahkaverhoillun ohjauspyörän ja metallipintaisten polkimien ansiosta. Oven avautuessa kuljettajaa tervehtivät ST-Line -logoilla varustetut kynnyslistat. Kun ajoasennon on saanut säädettyä mieleisekseen, saa voimanlähteen heräämään Ford Power-napista.

Riittääkö 3-pyttyä?

Urheilullinen ulkomuoto ehkä antaa olettaa että konepellin alta löytyy jotain muuta kuin kolmipyttyinen bensiinimoottori, mutta ei kannata tuomita vielä. Fordin 1.0 EcoBoost on nimittäin hyvä osoitus siitä että koko ei aina kerro kaikkea. Yllätys on nimittäin melkoinen kun autolla pääsee ajamaan. Ahtimen ansiosta pikkupadasta löytyy mukavasti tehoa ja vääntöä. Koeajoimme 125-hevosvoimaisen version, jonka tärkein anti on 170 Nm vääntö. Vääntöä on siis yhtä paljon kuin 1.8-litraisessa vapaastihengittävässä moottorissa, ja se on käytössä jo heti alakierroksilla. Hyvän väännön ansiosta auto tuntuu todella reippaalta.

Moottorin parina on hienosti toimiva 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Lyhytliikkeistä vaihdekeppiä on ilo käsitellä, vaikkakin runsaan alaväännön ansiosta ei vaihteita tarvitsekaan koko ajan hämmentää. Kun paketin kruunaa vielä Fordin hyvä ohjaustuntuma, on Ford Fiesta ST-Line todella hauska ja nautinnollinen ajettava. Vaikka suorituskyky ei olekaan yhtä räjähtävää kuin tehokkaammilla sporttimalleilla, pärjää Fiesta hauskuusasteilla loistavasti.

Kohtuuhintainen hauskuutin

Ja mikä parasta, tämä hauskuutin on myös taloudellinen. Auton yhdistetty kulutus on 4,3 l/100km ja CO2-päästöt 98 g/km. Muitakin moottorivaihtoehtoja löytyy. Tämä 1.0 EcoBoost on saatavissa myös 100- tai 140-hevosvoimaisena versiona. Lisäksi tarjolla on 1.5 TDCi (120 hv). ST-Line -malliston hinnat alkavat 18 992 eurosta. Tämän koeajetun mallin lähtöhinta on 21 189 euroa ja lisävarusteineen hinta nousi 25 275 euroon.