Euroopassa Hyundai tunnetaan etupäässä käytännöllisistä perheautoista sekä katumaastureista. Vaikka merkki on esitellyt vauhtiaan myös rallipoluilla, ovat sporttisemmat tuotantomallit vielä toistaiseksi puuttuneet mallistosta. Nyt tähän on kuitenkin tulossa muutos, sillä Hyundai on päättänyt päivittää imagoon uudella N-mallistolla, joista ensimmäisenä on markkinoilla ehtinyt Hyundai i30 N.
NamNam
N-kirjaimen valinnan kerrotaan viittaavaan Etelä-Korean NamYangissa sijaitsevaan tuotekehityskeskukseen. Ehkä näin eurooppalaisittain voisi kirjaimen mieltää liittyvän myös Nürburgringin legendaariseen rataan, jonka yhteydessä sijaitsee Hyundai Motor Europen tekninen keskus.
Ensimmäinen N-malliston edustaja on Hyundai i30 N, joka on jo varsin vahva avaus korealaismerkiltä. Jo auton ulkonäkö antaa selviä viitteitä siitä, mitä sillä on mielessä. Keulaa koristaa uusi etupuskuri isoine ilmanottoaukkoineen sekä musta, N-kirjaimella varustettu etusäleikkö. Teräväilmeisten ajovalojen kanssa keula näyttää kuin pureutuvan tiehen. Perän ilmeessä on mukavasti muhkeutta uuden takapuskurin, rallihenkisen takaspoilerin, ja tuplapakoputkiston ansiosta.
Matkustamon puolella sporttista fiilistä tuovat musta sisäkatto, metallipintaiset polkimet, kolmipuolainen nahkaratti sekä urheilulliset etupenkit. Istuimeen on muotoiltu sporttista sivutukea, mutta on kuitenkin pehmustettu matkustusmukavuus huomioiden. Kokonaisuudessaan matkustamon sisustus on varsin onnistunut, ja mikä tärkeintä, ajoasennon saa hyväksi kattavien säätöjen ansiosta.
Pirteä pata
Auton konepellin alta löytyy 2.0-litrainen bensiiniturbo eli 2.0 T-GDI, joka on saatavissa kahtena eri versiona. Perusmallista tehoa löytyy 250 hv. Koeajetussa Performance Pack -mallissa moottorin huipputeho on nostettu lukemaan 275 hv. Huippuvääntö on 353 Nm, joka overboost-toiminnon ansiosta kipuaa hetkellisesti lukemaan 378 Nm. Moottorissa riittää siis voimaa vaikka rata-ajoon, mutta suorituskyvyn optimoinnissa on huomioitu myös arkiajo. Huippuvääntö on käytössä heti alakierroksilla ja esimerkiksi ohituskiihtyvyys maantiellä on uskomaton. Jos paikaltaan lähtöä tekee mieli kokeilla, kiihtyy Hyundai i30 N Performance-versio satasen vauhtiin parhaimmillaaan 6,1 sekunnissa.
Vaihteistona on 6-pykäläinen manuaali, joka tarjoaa oikeaa ajamisen fiilistä. Yksi mielenkiintoinen ominaisuus on automaattinen välikaasu sekä Rev Matching-toiminto. Kun vaihtaa pienemmälle vaihteelle, Rev Matching -toiminto nostaa moottorin kierrokset automaattisesti vastaamaan auton nopeutta. Näin ajosta saa sulavampaa ilman että kuljettajan tarvitsee tehdä mitään ylimääräisiä liikkeitä. Jokainen voi siis ajaa ammattimaisen ratakuskin elkein.
Kuljettajalla on valittavissa neljä eri ajotilaa; Eco, Normal, Sport, tai N (Sport+). Autossa on elektronisesti ohjattu iskunvaimennus, joka muuttuu sitä jäykemmäksi, mitä sporttisemman ajotilan valitsee. Performance-mallin varustukseen kuuluu pakoputkiston läppätoiminto, jolloin ajotilan valinta vaikuttaa selvästi myös pakoääniin. N-tilassa auto alkaa tuntua jo lähes rata-autolta iskunvaimennuksen vaihtuessa ”kivireki” -tilaan. Samalla pakoputkisto alkaa jutella aivan eri nuotilla, ja automaattisen välikaasun ansiosta se vastaa kuuluvasti kuljettajan vaihtaessa pienemmälle vaihteelle. i30 N siis erottuu edukseen niin kuljettajan paikalta nauttiessa kuin myös sivullisten kiinnostuneiden katseiden osalta.
Pari herkkua lisänä
Hyundai i30 N -mallin lähtöhinta on 34 990 euroa, ja Performance-mallina 39 990 euroa. Valittavissa on vain muutama lisävaruste; metalli- tai helmiäisväri, kattoluukku, Navigation Pack ja takapoikkituki, jotka nostavat hintaa n. 3000 eurolla, jos auton haluaa täysinvarusteltuna. i30 N Performance teki vaikutuksen ulköän, suorituskyvyn ja erityisesti herkullisten pakoäänien ansiosta. Vaikka autossa riittää ominaisuuksia vaikka rata-ajoon, sopii se silti myös arki-ajoon. Ja siitäkin N tekee paljon hauskempaa.