Sulavalinjainen, tehokkaalla bensamoottorilla varustettu Mercedes-Benz CLS 450 herätti ennakkoon ajatuksen varsin sporttisesta ajokokemuksesta. Koeajolla yllätys olikin melkoinen, kun suorituskykyä enemmän huomasi nauttivansa auton uskomattomasta hiljaisuudesta ja pehmeydestä.
Kauniin sulavalinjainen
Uusi, kolmannen sukupolven Mercedes-Benz CLS omaa edeltäjistä tutun, sulavan kattolinjan, mutta muuten auton muodot ovat menneet uusiksi. Keula on nyt selvästi terävämpi kuin edeltävässä pappamallissa. Auto näyttää melkein hyökkäävän eteenpäin myös seistessään paikallaan, mutta silti ilme on niin kiltti ja rauhallinen, että sitä uskaltaa heti silittää. Ulkomuotoon ei ole väkisin haettu ylimärääräisiä yksityiskohtia, vaan kokonaisuus on pelkistetty ja tasapainoinen. Vielä jos autoon valitsee mattavärin, se vain korostaa auton rauhallisen pehmeää ulkomuotoa.
CLS näyttää pitkältä ja matalalta, minkä huomaa myös auton kyydissä. Autossa istutaan matalalla, joten pitkä kuljettaja saa hieman notkistella autoon istuessaan, ja varsinkin sieltä noustessaan. Takapenkillä katto tulee hyvin lähelle päälakea aikuisella, mikä voi ahdistaa pitkällä matkalla. Edeltäjästä poiketen takapenkki on nyt muotoiltu kolmella eli auto viisipaikkainen. Linjakkaasta ulkomuodosta huolimatta tavaratilaa löytyy mukavat 520 litraa.
Etupenkillä auton korkeus tai tässä tapauksessa mataluus ei häiritse, vaan ennemmin huomio keskittyy kojelaudan pehmeisiin muotoihin. Yhtenäiseksi muotoillusta kojelaudasta erottuvat tyylikkäät yksityiskohdat, kuten lentokoneen turbiineita muistuttavat ilmansuuttimet. Näiden ilmanohjainten väri vaihtuu siniseksi tai punaiseksi, jos lämpötilaa muutetaan. Ei ehkä kovin merkittävä toiminto, mutta hauska yksityiskohta jokatapauksessa.
Hiljaista voimaa
Uuden mallin myötä myös moottorimallisto on uudistunut täysin. Aluksi tarjolla ovat uudet 6-sylinteriset rivimoottorit. Diesel saattaa Suomessa olla se suositumpi vaihtoehto, ja heitä hellitäänkin Mercedes-Benzin henkilöautomalliston voimakkaimmalla dieselmoottorilla. Uusi 3.0-litrainen on tarjolla kahtena versiona: 350 d (286 hv / 600 Nm) ja 400 d (340 hv / 700 Nm).
Vaikka diesel on houkutteleva, niin tällä kertaa koeajoon pääsi bensiinimoottorinen, 48 voltin sähköjärjestelmää hyödyntävä Mercedes-Benz CLS 450. Auton ahdettu 3.0-litrainen tuottaa tehoa 270 kW (367 hv) ja vääntöä 500 Nm. Autossa on hihnaton käynnistysgeneraattori (ISG), joka tuottaa hetkellisesti 16 kW (22 hv) tehoa ja 250 Nm vääntöä. ISG mahdollistaa mm. rullauksen bensamoottori sammutettuna. Autoa voi siis kutsua kevythybridiksi. ISG auttaa pienentämään kulutusta erityisesti kaupunkiajossa, jolloin kulutuslukemissa päästään jo aika lähelle dieselmalleja.
Uuden WLTP-mittaustavan mukaan CLS 450 -mallin yhdistetty kulutus on 8,3 l/100km ja CO2-päästöt 188 g/km. Dieselmoottoreilla vastaavat luvut ovat 6,7-6,9 l/100km ja 177-188 g/km. Kaikkien moottoreiden parina on 8-portainen automaattivaihteisto. Myös 4Matic-neliveto kuuluu Suomen tuontimalleissa vakiovarustukseen.
Rauhoittumisen tyyssija
koeajetussa yksilössä oli pari varustetta, joista yleensä nautitaan korvilla, mutta tällä kertaa niitä ei edes huomannut. Tehokkaassa CLS 450 -mallissa on nimittäin vakiona sporttiputkisto, mutta hyvän äänieristyksen ansiosta sitä ei juuri huomaa auton sisälle. Jopa lisävarusteena valittava Burmesterin huippuluokan audiolaitteisto jäi vähälle käytölle, kun matkustamon valtavasi vielä merkittävämpi luksustuote eli hiljaisuus.
Jos haluaa viedä mukavuuden entistäkin pidemmälle, voi autoon valita lisävarusteena ilmajousituksen. Kun auto on hiljainen ja liikkuu vielä pehmeästi, tuntuu kuin se olisi matkustusvälineen sijasta rauhoittumisen ja rentoutumisen tyyssija. Paikka, jossa voi irtautua arjen kiireistä ja nauttia olostaan. Jos auto olisi yhtään isompi, täällä voisi hyvin järjestää yoga-tunteja ja hiljaisen rauhoittumisen retriittejä.
Valitettavasti tällä on myös huono puolensa. Kun tehokas moottori liikuttaa auto höyhenen kevyesti, matkustamossa vallitsee hiljaisuus ja pienet töyssyt tasoittuvat pehmeiksi hattaroiksi ilmajousituksen ansiosta, voi moottoritiellä luulla matkustavansa hitaan rauhallista vauhtia. Vasta vilkaisu nopeusmittariin paljasti todellisen matkavauhdin ja muistutti kuljettajaa täsmäämään auton nopeuden yhdenmukaiseksi noiden keltapohjaisten suositusmerkkien kanssa.