Taloudellisuuden parantaminen tarkoittaa yleensä moottorin iskutilavuuden pienentämistä. Pienempi moottori taas merkitsee vähemmän tehoa. Ja sen seurauksena tulee väistämättä ajatus, että ajamisesta on viety kaikki hauskuus. Tämä ajatusmalli ei sopinut Minille, sillä Minin pitää aina tarjota myös ajamisen hauskuutta. Hybriditekniikan avulla Mini Countryman Cooper S E ALL4 osoittaa, että ympäristöystävällinen autoilu voi olla myös yllättävän hauskaa puuhaa.
Edessä pikku bensaturbo, takana sähkömoottori
Kuten todettua, taloudellisessa autossa polttomoottorin pitää olla iskutilavuudeltaan pieni. Tässä Minin hybridissä se on 3-sylinterinen ja 1.5-litrainen bensiinimoottori. Turboahdettuna moottori tuottaa tehoa kohtuulliset 100 kW (136 hv) ja vääntöä Overboost-toiminnolla 220 Nm. Bensamoottorin parina on 6-portainen automaattivaihteisto, joka välittää tehot etupyörille.
Jotta myös takapyörille saadaan voimaa, on taka-akselin yhteydessä 65 kW (88 hv) ja 165 Nm tuottava sähkömoottori. Polttomoottorilla ajettaessa auto on siis etuvetoinen, sähköllä takavetoinen, ja välillä nelivetoinen. Voimanlähteen valinta riippuu valitusta ajotilasta, akuston varauksesta, ajo-olosuhteista ja voiman tarpeesta. Myös ajovakaudenhallinta DSC tarkkailee auton käytöstä ja tarjoaa nelivedon käyttöön aina, kun etenemiskyky pitää optimoida.
Nelivetoinen hybridi
Kun molemmat voimanlähteet työskentelevät yhdessä, on hybridijärjestelmän yhteenlaskettu huipputeho 165 kW (224 hv) ja vääntö 385 Nm. Turboahdettu bensamottori vääntää hyvin jo alakierroksilla, ja kun myös sähkömoottorin vääntö on käytössä välittömästi, reagoi auto iloisesti kaasupolkimeen. Varsinkin kaupunkinopeuksissa auto tuntuu todella pirteältä. Moottoritienopeuksissa kiihtyvyys vähän hidastuu, mutta satasen vauhti saavutetaan paikaltaan lähtiessä 6,8 sekunnissa, joten suorituskyvyn pitäisi riittää useimmille.
Ajo alkaa kuitenkin yleensä aina hiljaisesti pelkän sähkön voimin. Täydellä latauksella voi ajaa puhtaasti pelkällä sähköllä n. 40 kilometriä. Tämä riippuu kuitenkin täysin ajoreitistä ja ajo-olosuhteista. Sähkön loputtua matka jatkuu polttomoottorilla, jolle on varattu 36 litran polttoainetankki.
Hybridijärjestelmäjä tarjoaa kolme eri ajotilaa; AUTO E-drive, MAX E-drive ja SAVE Battery. AUTO E-drive on oletustila, joka valitsee sopivimman voimanlähteen ajotilanteen ja akun varauksen perusteella. AUTO E-drive -tilassa huippunopeus pelkällä sähkömoottorilla on 80 km/h. Polttomoottori otetaan mukaan vain, kun tarvitaan voimaa nopeampiin kiihdytyksiin tai kun sähkö alkaa loppumaan. MAX E-drive tehostaa sähkömoottorin käyttöä entisestään. MAX E-drive -tilassa voi ajaa pelkällä sähkömoottorilla jopa 125 km/h. Toisaalta pelkän sähkömoottorin käyttö myös tyhjentää akuston nopeasti.
Akut täyteen ennen matkaa
Hybridijärjestelmässä on valittavissa myös SAVE Battery -tila, jonka avulla voi säästää akkua myöhempää tarvetta varten. Tämä on hyödyllinen toiminto maantiellä kaupunkia lähestyttäessä. Maantiellä tasaisessa ajossa auto liikkuu taloudellisesti polttomoottorilla, kun taas kaupungin jaksottaisessa ajorytmissä kannattaa hyödyntää sähköä. SAVE Battery pitää akustossa 90 % varauksen, ja tarvittaessa myös lataa akkuja ajon aikana.
Lataaminen ajossa lisää vastusta ja näin myös polttoaineen kulutusta. Onneksi Mini Countryman Cooper S E ALL4 on ladattava hybridi, eli akut voi ladata täyteen jo ennen ajamaan lähtemistä. Lataaminen onnistuu aivan normaalista virtapistokkeesta, mutta pikalatauksella homma sujuu nopeammin. Akut sijaitsevat takapenkin alla, mikä hieman pienentää myös takakontin kokoa. Tavaratilaa löytyy silti kohtuullisen reilu 405 litraa. Takapenkin selkänojat kaatamalla tilan saa kasvatettua 1275 litraa.
Loistavaa matkaseuraa
Countryman on hieman korkeampi kuin vakiomallinen Mini. Auton 165 mm maavara ei ehkä ihan riitä maastoiluun, mutta auttaa liikkumaan huonommilla teillä ja ylittämään pienimmät lumivallit. Vaikka korin korottaminen nostaa myös painopistettä, on auto silti uskomattoman hauska ajettava nopean ohjauksen ansiosta. Mini Countryman Cooper S E ALL4 ei ole aivan yhtä sporttinen kuin perus-Mini, mutta jotain todella hauskaa tässä autossa on. Ja varsinkin jos kaipaa välillä pois kaupungista, on tämä hieman korkeampi, tilavampi ja taloudellisempi vaihtoehto aivan ehdoton valinta matkaseuraksi, vaikka pienelle perheelle.
Mini Countryman Cooper S E ALL4 -mallin lähtöhinta on 40 610,33 euroa. Auton yhdistetty kulutus (WLTP) on 3,1 l/100km ja CO2-päästöt 68 h/km.