Näyttävä, tilava ja tehokas katumaasturi kuulostaa aina kiinnostavalta vaihtoehdolta. Yksi tuore tulokas markkinoilla on Skoda Kodiaq Sportline, joka on saanut ripauksen lisää urheilullisuutta uuden varustelun myötä. Tutustutaan siis tähän isoon Skodaan tarkemmin.
Maasturimaisen jykävä ulkomuoto
Skoda Kodiaq Sportline tekee vaikutuksen jo ulkonäöllään. Auton maasturimaisen jykevä ulkomuoto täydentyy hienosti Sportiline-mallin urheilullisilla yksityiskohdilla. Sportlinen erityispiirteisiin kuuluvat musta jäähdyttimen säleikkö, mustat sivupeilien kotelot ja etupuskurin mustat yksityiskohdat. Takalasien tummennukset kuuluvat vakiovarusteluun, samoin lasien mustat kehykset. Itse en yleensä valitsisi isoon katumaasturiin punaista sävyä, mutta tummanpunainen istuu yllättävän hyvin Sportlinen mustien yksityiskohtien kanssa. Autossa on vakiona 19-tuumaiset vanteet. Vielä isommat 20-tuumaiset kiekot voi poimia halutessaan lisävarustelistalta.
Tummanpuhuvan tyylikäs ilme jatkuu matkustamon puolella. Sportlinen ilmettä korostavat kolmipuolainen sport-nahkaratti, istuimien kontrastitikkaus, musta sisäkatto, kojelaudan hiilikuitu-look koristelistat ja metalliset poljinpinnat. Auton puolinahka/Alcantara-verhoiltuihin urheiluistuimiin on muotoiltu sivutukea, mutta mukavuus on silti pääosassä. Istuimen saa mieleiseen asentoon kätevästi sähkösäädöillä. Urheilullisten yksityiskohtien lisäksi Sportline tarjoaa kattavan varustelun, sisältäen mm. navigointijärjestelmän 8” kosketusnäytöllä, 10 kaiuttimella varustetun Canton Sound System -audiojärjestelmän, mukautuvan vakionopeudensäätimen ja pysäköintiavustimen.
Diesel + Neliveto + Automaatti
Kun varustelu on kunnossa, pitää autoon vielä valita sopiva moottori. Skoda Kodiaq Sportline -mallistossa on neljä voimanlähdettä. Tarjolla ovat 1.5 TSI (150 hv) ja 2.0 TSI (180 hv) -bensakoneet sekä 2.0 TDI diesel kahtena tehoversiona (150 ja 190 hv). Kaikkien moottoreiden jatkeena on aina DSG kaksoiskytkinvaihteisto sekä neliveto. Tosin pienimmät moottorit, eli 1.5 TSI ja 2.0 TDI (150 hv) ovat saatavissa myös etuvetoisina versioina.
Koeajoon valikoitui 2.0 TDI:n tehokkaampi versio eli 140 kW (190 hv) tehoa ja 400 Nm vääntöä tarjoava diesel, jonka jatkeena siis 7-pykäläinen DSG-vaihteisto ja neliveto. Normaaliajossa auto etuvetoinen, mutta takapyörät saavat voimaa heti kun ajotilanne ja olosuhteet sitä vaativat. Sähköinen tasauspyörästön lukko XDS+ kuuluu Kodiaq-mallien vakiovarustukseen.
Tehokkaassa dieselissä riittää hyvin voimaa ison auton liikuttamiseen. Moottorin vääntö tuntuu jo alakierroksilla, mikä korostaa tehon tuntua. Ajoltaan isoa katumaasturia ei voi ehkä nimittää aivan sporttiseksi, sillä koko ja paino tuntuvat. Suorituskykyä kyllä riittää paremmin kuin hyvin niin arkiajoon kuin ajamisesta nautiskeluunkin. Tarvittaessa Kodiaq kiihtyy satasen vauhtiin 8,6 sekunnissa. Parhaimmillaan iso katumaasturi on maantiellä matka-ajossa, mutta mahtuu hyvin myös kauppakeskuksen parkkiruutuun. Vaikka kaunista autoa ei mielellään hiekkatielle viekään, voi Sportlinella kiertää myös pikkuteitä matkustusmukavuuden pahemmin kärsimättä.
Mielenkiintoinen haastaja
Skoda Kodiaq on varsin kiinnostava vaihtoehto isojen katumaasturien sarjassa. Varsinkin Sportline-mallina siinä on hieman lisää urheilullista otetta sekä kattava vakiovarustelu. Sportline ei ole toki ainoa vaihtoehto laajassa mallistossa, vaan Kodiaq on valittavissa myös Active, Ambition tai Style -mallina, maastoiluun sopivana Scout -versiona tai ylellisellä Exclusive tai L&K -varustelulla.
Skoda Kodiaq -malliston hinnat alkavat 32 802,43 eurosta. Tehokas moottori ja kattava Sportline -varustelu näkyvät auton hinnassa. Koeajettu Skoda Kodiaq Sportline 2.0 TDI (190 hv) 4×4 DSG löytyy hinnaston yläpäästä 57 778,85 euron lähtöhinnallaan. Toisaalta auton koon ja ominaisuudet huomioiden hinta tuntuu varsin kilpailukykyiseltä. SKoda Kodiaq -mallistoon kannattaa ehdottomasti tutustua, jos isompi katumaasturi kiehtoo. Laajasta mallistosta kun löytyy vaihtoehtoja erilaisiin tarpeisiin.