Samalla kun katumaasturitarjonta on monipuolistunut, ovat perinteiset maasturit kadonneet markkinoilta lähes kokonaan. Onneksi vielä muutamia vaihtoehtoja löytyy, joista yksi on korealainen SsangYong Rexton.
Rexton on uudistunut täysin ja nyt on vuorossa neljäs mallisukupolvi. Tosin kolmannen polven Rextonista on otettu niin iso harppaus eteenpäin, että kyseessä voisi olla jo viides sukupolvi. Uusi SsangYong Rexton on tilavampi ja paremmin varusteltu. Kokonaisuus on selvästi ylellisempi. Vaikka Rexton on edelleen aito maasturi, kilpailee se nyt entistä vahvemmin ylellisten katumaasturien kanssa.
Massiivisen muhkea
Ssangyong Rexton on 4,85 metriä pitkä, leveys on melkein kaksi metriä ja korkeutta löytyy yli 1,8 metriä. Auto antaa siis varsin massiivisen kuvan itsestään. Akseliväliä on venytetty 30 mm mittaan 2865 mm. Nämä lisäsentit on hyödynnetty matkustamon puolella kasvaneina sisätiloina. Auto tarjoaakin hyvät tilat viidelle. Takapenkin takaa löytyy vielä pieni yksiö, sillä tavaratilan koko on huimat 820 litraa. Auto on saatavissa myös 7-paikkaisena, jos kyytiin pitää saada enemmän matkustajia.
Suomeen Rextonia tuodaan vain hyvinvarusteltuna. Autossa on vakiona mm. avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, nahkaverhoilu, sähkösäätöiset etuistuimet, lämmitettävä nahkainen ohjauspyörä, lämmitettävät takapenkin reunapaikat, audiojärjestelmä 9,2” kosketusnäytöllä, navigointi, peruutuskamera ja pysäköintitutkat edessä ja takana, sadetunnistin ja kaukovaloavustin. Varustelu on siis premium-tasoa, mutta hallintalaitteet on edelleen toteutettu niin että niistä saa otteen myös hansikkaat kädessä. Paitsi ehkä kosketusnäyttöä joutuu operoimaan paljain käsin.
Maastokykyä
Auton 224 millin maavaran huomaa autoon noustessa. Autoon saa melkein kiivetä. Oven alareuna jatkuu alas asti, minkä ansiosta sivuhelma pysyy puhtaana. Näin autosta selviää siistein housunlahkein myös maastoreitin päätteeksi. Korkean istumapaikan huomaa liikenteessä. Rextonin ratissa todella katselee muiden autojen yli.
Rextonin moottori on 2.2-litrainen diesel, jonka teho on 133 kW (181 hv) ja vääntö 420 Nm. Vaihteisto on Mercedes-Benzin suunnittelema 7-vaihteinen automaatti. Moottorin huippuvääntö on käytössä kierrosalueella 1600-2600rpm, minkä tuntee ajaossa. Heti kun kierrokset nousevat hieman tyhjäkäyntiä korkeammalle, liikahtaa iso maasturi yllättävän pirteästi.
Perinteisiä arvoja
Rexton on yksi harvoja aitoja maastureita markkinoilla. Autossa on siis edelleen tikapuurunko ja erilliskori. Jousitus on hieman pintakova, mutta toisaalta isommat epätasaisuudet Rexton ylittää todella pehmeästi. Auton nelivetojärjestelmä tarjoaa kolme eri ajotilaa; takaveto (2H), nopea neliveto (4H) ja hidas neliveto (4L). Takavedon (2H) ja nelivedon (4H) välillä voidaan vaihtaa vauhdissa, kunhan nopeus on alle 100 km/h. Vaihteistossa on valittavissa myös Winter-asento talviajoa varten ja toki kuljettajan apuna ovat myös ajovakaudenhallintajärjestelmä, alamäkihidastin ja mäkilähtöavustin.
SsangYong Rextonin lähtöhinta on 58 390 euroa. Se on myös aika lähelle auton kokoishinta, sillä lähes kaikki on autossa vakiona. Lisävarusteena on oikeastaan vain metalliväri. Jos auton haluaa 7-paikkaisena, nostaa se hintaa n. 1500 euroa. Rexton on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen, jos tarvitse ja haluat ison auton. Rexton on hieman lepposampi kuin sporttinen katumaasturi, mutta jotain todella vetoavaa tässä isossa autossa on.