Nyt Volkswagenin mallistoon on ilmestynyt varsinainen kaunotar, kun Passatin tyylikkäämpi pikkuserkku Volkswagen Arteon on liittynyt mukaan joukkoon. Arteon sijoittuu mallistossa Passatin yläpuolelle, ja on nyt siis Volkswagenin edustavin henkilöautomalli.

Kreikkalainen jumalhahmo

Coupemaisen kattolinjan omaava henkilöauto ei sinänsä ole aivan uusi ilmestys, sillä löytyihän mallistosta aikoinaan Passat CC, jonka nimi lyheni lopulta muotoon CC. Nyt tämä uutuus on saanut niin näyttävän ulkomuodon, että ansaitsee myös oman nimen. Arteon kuulostaa aivan antiikin Kreikan taiteelliselta jumalhahmolta, joten nimi sopii autolle hyvin.

Passattiin verrattuna Arteon on hieman matalampi, mutta huimat 10 cm pidempi. Arteon on myös leveämpi, mitä keulan ja perän muotoilu vain korostaa. Matalamman korkeuden johdosta pääntilaa on matkustamossa hieman vähemmän kuin Passatissa. Kattolinja jatkuu onneksi korkeana vielä takapenkin kohdalla, joten takapenkillä riittää pääntilaa myös aikuisella. Tosin, jos matkustajan pituus alkaa lähennellä 190 senttiä, saattaa pää ottaa kiinni kattoon niin etu- ja takapenkillä. Jalkatilaa löytyy kuitenkin runsaasti. Pitkän akselivälin ansiosta takapenkillä on edustusautomaiset jalkatilat. Iso takaluukku aukeaa takalasin kera paljastaen 563 litraisen takakontin.

Matkustamon puolella ei ole aivan yhtä näyttäviä linjoja kuin ulkomuodossa, vaan ilme on pelkistetyn rauhallinen. Ilmastoinnin ja lämmityksen hallinta onnistuu onneksi vielä perinteisillä painikkeilla, kun taas suurin osa muista toiminnoista löytyy 8” kosketusnäytön kautta. Koeajetussa Elegance-mallissa on 12,3” digitaalinen näyttö korvannut perinteisen mittariston. Mukautuvaan näyttöön saa valittua perinteisen ilmeen. Elegance-mallin varusteluun kuuluu myös istuimien alcantara/nahka-verhoilu. Kojelaudan ilme ja hallintalaitteet ovat Volkswagenille tyypilliset, eli merkkiuskolliset asiakkaat tuntevat auton välittömäksi omakseen. Ohjaamon ergonomia on sen verran hyvä, ettei totutteluun mene kovin kauaa muillakaan kuljettajilla.

Diesel & Automaatti = Täydellinen pari!

Arteoniin on tarjolla kuusi moottorivaihtoehtoa; kolme TSI-bensakonetta ja kolme TDI-dieseliä. Malliston perusmallina on 1.5 TSI EVO (150 hv). 2.0 TSI on saatavissa 180- tai 280-hevosvoimaisena versiona. Dieseliä kaipaavalle on tarjolla 2.0 TDI, josta löytyy 150, 190 ja 240 -hevosvoimaiset versiot. Perusmallit ovat saatavissa myös 6-vaihteisella manuaalilla, kaikkien muiden moottoreiden yhteydessä on aina DSG-automaatti. Tehokkaimpien moottoreiden jatkona vielä 4Motion-neliveto.

Todennäköisesti suosituin moottori tulee olemaan tämä koeajoon saatu 2.0 TDI 150-hevosvoimaisena versiona. Vaikka näin näyttävään autoon sopisi hyvin myös tehokkaampi voimanlähde, riittävät 2.0 TDI:n 150 hevosvoimaa ja 340 Nm hyvin arkiajossa. Aika harvassa ovat ne tilanteet, jolloin varsinaisesti tarvitsisi lisää voimaa, mutta eihän siitä ikinä haittaakaan ole.

Varsinkin jos Arteonilla tulee ajettua pidempää matkaa, on diesel järkevä valinta jo pelkästään polttoainetalouden kannalta. Koeajetun Volkswagen Arteon Elegance 2.0 TDI DSG-mallin yhdistetty kulutus on 4,5 l/100km ja CO2-päästöt 116 g/km. Ei janoisuudesta voi moittia myöskään muita moottorivaihtoehtoja. TSI-moottoreiden CO2-päästöt ovat 117-164 g/km ja TDI-dieseleiden 110-152 g/km.

Vakiona kaikki tärkeimmät, ja vähän ekstraa

Malliston hinnat alkavat 39 506 eurosta (1.5 TSI). Arteonin vakiovarustelu on mukavan kattava, sisältäen mm. LED-ajovalot, 17” vanteet, pysäköintitutkat eteen ja taakse, audiojärjestelmän 8” kosketusnäytöllä, mukautuvan vakionopeudensäätimen, kaukovaloautomatiikan, kaistallapitoavustimen ja Front Assist -turvajärjestelmän hätäjarrutustoiminnolla. Koeajetun Volkswagen Arteon Elegance 2.0 TDI DSG -mallin lähtöhinta on 47 961 euroa. Elegance-varusteluun kuuluvat lisäksi mm. puolinahkaverhoilu, digitaalinen mittaristo, 18-tuumaiset vanteet ja LED-takavalot dynaamisilla vilkuilla.