Uusi, entistä isompi Volkswagen Polo on kätevän kokoinen menopeli vaikka pienelle perheelle. Auton pituus on neljä metriä ja akseliväli yli 2,5 metriä, joten tilaa riittää kohtuullisesti myös takapenkillä. Autoon on valittavissa järkevä 1.0-litrainen moottori joko vapaastihengittävänä (75 hv) tai ahdettuna (95 hv). Sataheppanen riittä hyvin arkiajossa, mutta välillä kaipaa hieman lisää ruutia. Juuri niihin hetkiin on tarjolla Volkswagen Polo GTI.

Pirteä 2.0-litrainen

Vaikka downsizing- villitys on pienentänyt moottoreiden iskutilavuuksia, on Volkswagen Polo GTI onneksi väistänyt viikatteen. Auton keulalla on hieno 2.0-litrainen, nelisylinterinen, turboahdettu TSI-bensakone. Polo GTI:n keulalla tämä 2.0 TSI tuottaa tehoa 147 kW (200 hv). Moottorin huippuvääntö on 320 Nm, joka on käytettävissä todella laajalla kierrosalueella 1500-4350 rpm. Moottorin parina on 6-portainen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, jonka kautta tehot välittyvät etupyörille.

Kun moottorissa on vääntöä runsaasti aivan alakierroksilla, voisi moottorin pariksi sopia hyvin myös manuaalivaihteisto. Automaatti tuo kuitenkin mukavuutta arkiajoon, ja osaa myös hyödyntää moottorin suorituskyvyn yllättävän hienosti. Ja halutessaan automaattiakin pääsee käskyttämään itse joko vaihdekepistä tai ohjauspyörän vaihdevivuista. 1355 kiloa painava auto liikkuu 2.0 TSI:n voimin todella pirteästi. VW Polo GTI kiihtyy satasen vauhtiin 6,7 sekunnissa. Huippunopeus on 237 km/h, jos sellaista nopeutta pääsee jossain ajamaan.

Sporttinen kokonaisuus

Tehokas TSI-moottori ei ole GTI:n ainoa etu, vaan autosta löytyy myös muita herkkuja varmistamaan urheilullinen ajofiilis. GTI:ssä on vakiona 15 mm madallettu urheilullinen jousitus sekä elektroninen tasauspyörästönlukitus (XDS) etuakselilla. Elektroninen tasauspyörästönlukitus pyrkii estämään kaarteen sisäpuoleisen pyörän luistamista ja parantaa näin ajo-ominaisuuksia mutkatiellä tai radalla. Ohjaustehostus on sähkömekaaninen ja nopeuden mukaan säätyvä. Ohjaus on onneksi kohtuullisen nopea, mikä korostaa kompaktin auton ketteryyttä.

Myös ajotilan valinta kuuluu vakiovarusteluun. Kuljettaja voi valita Normal, Sport tai Eco -ajotilan. Nautinnollisen mutkaosuuden jälkeen voi vaihtaa Eco-ajotilaan, ja tavoitella kohtuullisia kulutuslukemia. Auton yhdistetty kulutus on 5,9 l/100km ja CO2-päästöt 134 g/km.

Polo -malliston hinnat alkavat 15 530 eurosta. Tämän Volkswagen Polo GTI -mallin lähtöhinta on 27 969,80 euroa. Kattavan vakiovarustelun lisäksi koeajetussa autossa oli lisävarusteena mm. avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, LED-paketti, navigointi, mukautuva vakionopeudensäädin, pysäköintiavustin, jykevämpi audiojärjestelmä, lasikattoluukku, takalasien tummennukset ja 18” Brescia-malliset kevytmetallivanteet. Lisävarusteineen auton kokonaishinta nousi 33 502 euroon.