Suorituskykyä ja taloudellisuutta ei useinkaan saa samassa paketissa, varsinkaan jos kyse on autosta. Hybriditekniikkaa hyödyntämällä Volvo on kuitenkin onnistunut tässä haastavassa projektissa, ja saanut yhdistettyä nämä kaksi ominaisuutta samaan autoon. Saimme koeajoon tämän erikoisuuden eli Volvo XC60 T8 AWD:n, joka on uuden XC60-malliston tehokkain, mutta samalla myös taloudellisin versio.

T8 Twin Engine

Kuten Volvon Twin Engine -nimikin kertoo, T8-mallissa on kaksi voimanlähdettä. Etupyöriä pyörittää bensamoottori ja takapyöriä puolestaan sähkömoottori. Bensiinimoottori on 2.0-litrainen ja 4-sylinterinen. Vaikka moottori on kohtuullisen kompakti, tuottaa se ahdettuna tehoa mukavat 223 kW (303 hv) ja vääntöä 400 Nm.

Itseasiassa bensamoottori on kaksoisahdettu sisältäen sekä pakokaasuahtimen että mekaanisen ahtimen. Tähän monimutkaiselta kuulostavaan konstruktioon on kuitenkin hyvä syy. Mekaaninen ahdin puhkuu ilmaa moottoriin iloisesti jo heti alakierroksilta, jolloin vältetään turbolle tyypillinen viive kaasupolkimeen reagoinnissa. Mekaanisen ahtimen pyörittäminen kasvattaa kuitenkin moottorin vastusta, mikä näkyy kulutuksessa. Siksi apuna on myös pakokaasuahdin eli turbo, joka tuottaa lähes ”ilmaista” lisätehoa. Kun moottorin kierrokset ylittävät 3000 rajan, pyörähtää myös pakokaasuahdin vauhdikkaammin liikkeelle ja ottaa vetovastuun mekaaniselta ahtimelta. Näin hyödynnetään erilaisten ahtimien hyvät puolet.

Bensamoottorin 300 hevosvoimaa tarjoaisivat jo yksinään autolle varsin hyvän suorituskyvyn. Sen parina on kuitenkin vielä 65 kW (87 hv) ja 240 Nm tarjoava sähkömoottori. Hybridijärjestelmän yhteisteho on siis mukavat 390 hevosvoimaa. Kun nämä kaksi voimanlähdettä työskentelevät yhdessä, kiihtyy Volvo XC60 T8 satasen vauhtiin parhaimmillaan 5,5 sekunnissa.

Vähän matkaa ilman päästöjä…

Suorituskyky on siis kohdillaan, mutta miten tehokas bensamoottori voi olla taloudellinen. Vaikka matka-ajossa 2.0-litrainen onkin kohtuullisen pienikulutuksinen, niin oikeasti pienet päästöt saavutetaan sähkömoottorin avulla. Koska sähkömoottorissa riittää tehoa, ja ennenkaikkea vääntöä, voi autolla ajaa myös pelkän sähkömoottorin voimin. Ja koska Volvo XC60 T8 on plug-in eli ladattava hybridi, voi ajon aloittaa aina täydellä akulla.

Hybridijärjestelmä valitsee aina ajotilanteeseen sopivimman voimanlähteen, tai niiden yhdistelmän. Yleensä ajo alkaa aina pelkän sähkömoottorin voimalla. Sähköllä ajettaessa auto on todella hiljainen. Voimakkaammissa kiihdytyksissä bensamoottori käynnistyy kuin huomaamatta sähkömoottorin avuksi. Kuljettaja voi valita myös täysin sähköisen ajon. Täydellä latauksella voi päästä ajamaan lähes 40 kilometriä puhtaasti ilman päästöjä.

Uudella WLTP-mittaustavalla Volvo XC60 T8 AWD:n yhdistetty kulutus on 3,1 l/100km ja CO2-päästöt 70 g/km. Kulutus riippuu kuitenkin täysin siitä miten usein auton akun saa ladattua täyteen. Jos latauspaikka on kätevästi käytössä ja ajomatkat lyhyitä, jää polttoaineenkulutus hyvin pieneksi. Jos taas akkua ei lataa ikinä, nousee polttoaineenkulutus aivan eri lukemiin.

Sähköisen autoilun aikakausi

Volvo XC60 on autona erinomainen, kuten jo D5-mallin koeajo osoitti. T8 tuo autoon vielä aivan uuden puolen. Sen on hybridi sekä tekniikaltaan että ominaisuuksiltaan tarjoten sekä tehoa että taloudellisuutta. T8 on XC60-malliston huippumalli ja valittavissa vain ylellisellä Inscription tai sporttisella R-Design -varustuksella. Valitsi kumman varustelun tahansa, T8-mallin lähtöhinta on sama 74 900,95 euroa. Jos autolla tulee paljon matka-ajoa, tai latauspaikka ei ole kätevästi kotipihassa, voi dieselmoottori olla järkevämpi vaihtoehto. Kaikille bensamoottoria harkitseville voi lämpimästi suositella astumista autoilussa uudelle, sähkön aikakaudelle, jossa Volvon T8 toimii erinomaisena ensiaskeleena.