AMG on vieraillut Nürburgringin perinteisellä Nordschleifella ja rikkonut kierrosennätyksiä peräti kahden mallin voimin. Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ on nyt nopein sarjavalmisteinen katumaasturi Nürburgringillä. Vielä nopeamman kierrosajan kellotti Mercedes-AMG GT R PRO, joka kiersi Nordschleifen lähes 45 sekuntia nopeammin.
Nopein katumaasturi Nordschleifella
Nürburgringin Nordschleifen nopein sarjavalmisteinen katumaasturi on nyt Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+. Auto kiersi radan aikaan 7 minuuttia, 49 sekuntia ja 369 sadasosaa. Syksyisissä olosuhteissa tehdyn ennätyksen saavutti AMG:n kehitysinsinööri Markus Hofbauer heti ensimmäisellä yrityksellään.
Autossa on 4.0-litrainen V8-kaksoisturbomoottori, AMG Performance 4Matic+ -neliveto muuttuvalla voimanjaolla, taka-akselin tasauspyörästön lukko, keraamiset komposiittijarrut sekä ilmajousitus. Ennätysajan mittaamisesta ja todentamisesta olivat vastuussa riippumattoman wige Solutionsin asiantuntijat, jotka myös tarkistivat auton täyttävän ennätysajon edellyttämät tekniset vaatimukset.
AMG GT R PRO kiersi Nordschleifen lähes 7 minuutissa
Vaikka GLC piti radalla hyvää vauhtia, jää se silti kauas taakse kun radalle päästetään todellinen urheiluauto. Mercedes-Benz AMG GT R PRO kiersi Nordschleifen ajassa 7.04.632 minuuttia. Ennätyksestä vastasi AMG GT3 -kuljettaja Maro Engel, joka 12 asteen syyskelissä paransi entistä AMG GT R:llä ajettua tulosta.
Myös AMG GT R PRO -mallissa on 4.0-litrainen V8-biturbaomoottori, mutta tehoja on irrotettu hieman enemmän, eli 430 kW (585 hv). Kiihdytys 0–100 kilometriin vie vain 3,6 sekuntia, ja huippunopeus on 318 km/h. GT R PRO on modifioitu nimenomaan rata-ajoa ajatellen, sillä mukana ovat esimerkiksi Track Package -varustepaketti turvakaarella, nelipisteturvavöillä ja virtuaalinen kisainsinööri AMG Track Pace. Sen muistiin on valmiiksi talletettu muun muassa juuri Nürburgringin rataprofiili. Lisäksi auton aerodynamiikka, alusta ja jousitus sekä kevytrakenteiset kori, istuimet ja vanteet on päivitetty takaamaan autoille mahdollisimman suora rata-ajotuntuma. Suunnittelussa on otettu mallia nykyisistä FIA GT3- ja GT4-sarjojen AMG GT- autoista. AMG GT R PRO-mallia valmistetaan vain rajoitettu tuotantoerä.