Ford on vahvistanut että Rangerin vahvin ja suorituskykyisin versio, Ford Ranger Raptor, saapuu Euroopan markkinoille vuoden 2019 puolivälissä.

Ford Ranger Raptorin 2.0-litraisen EcoBlue-kaksoisturbodieselmoottorin teho on 213 hevosvoimaa ja vääntö 500 Nm. Kaksi turboahdintatekee työtä vuorotellen alemmilla moottorin kierrosluvuilla, jolloin vääntö ja reagointikyky tehostuvat entisestään. Korkeammilla kierrosluvuilla suurempi matalapaineturboahdin tuottaa huipputehon. Korkeapaine- ja matalapaineturboahtimet pystyvät käymään tauotta 200 tunnin ajan ennen kuin ne hehkuvat tulipunaisina.

Vaihteistona on Fordin uusi kymmenportainen automaattivaihteisto, joka on käytössä myös F-150 Raptorissa. Kestävyydeltään ja painoltaan optimoitu vaihteisto on valmistettu korkealujuuksisesta teräksestä, alumiiniseoksesta ja komposiiteista. Laaja välityssuhde parantaa kiihtyvyyttä ja reagointikykyä sekä vähentää polttoaineen kulutusta.

Kovaan ajoon

Ford Ranger Raptor on tehty kestämään rajua maastoajoa. Sen ainutlaatuinen, huippuunsa vahvistettu runko on tehty vähäseoksisesta suurlujuusteräksestä, joka kestää maastoajon rajuimmatkin rysäykset. Raptorin jousitus on suunniteltu erityisestirankkoihin maasto-olosuhteisiin, joissa ajetaan suurilla ajonopeuksilla, hallitusti ja miellyttävästi. Position Sensitive Damping -toiminnolla varustetut Fox Racing Shox -iskunvaimentimet vaimentavat äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti, mikä takaa verrattomat maastoajo-ominaisuudet. Tavallisessa maantieajossa vaimennus on puolestaan maltillista taaten erinomaisen ajettavuuden.

Erittäin suorituskykyisiä, 46,6 mm:n männillä varustettuja iskunvaimentimia tukevat alumiiniset tukivarret jakorotetut iskunvaimentimen yläkiinnityspisteet edessä. Mittojen mukaan tehdyssä uudessa takaiskunvaimennuksen coilover-jousitetussa taka-akselissa on integroitu Watt-tuenta, jonka ansiosta akseli pääsee liikkumaan ylös ja alas sivuttaisliikkeen jäädessä minimaaliseksi. Jarrutus tapahtuu kaksimäntäisillä etujarrusatuloilla: 332 mm x 32 mm jäähdytetyt jarrulevyt edessä ja 332 mm x 24 mm jäähdytetyt jarrulevyt takana.

All-terrain BF Goodrich 285/70 R17 -renkaat on kehitetty nimenomaisesti Ranger Raptorille. Rankkoihin olosuhteisiin suunnitellut renkaat ovat halkaisijaltaan 838 mm ja leveydeltään 285 mm, ja niillä voi ajaa huoletta kaikenlaisissa ympäristöissä. Voimakas rengaskuviointi takaa varman pidon märissä, mutaisissa, hiekkaisissa ja lumisissa olosuhteissa.

Ranger Raptorin pohja on myös ainutlaatuisella tavalla suojattu maastoajossa kohdattavien esteiden varalta. Raptorissa on uusi 2,3 mm paksuinen erikoislujasta teräksestä valmistettu pohjapanssari Rangerissa vakiona olevan moottorin ja vaihteiston suojan lisäksi.

Ranger Raptorissa kuljettaja voi valita parhaan kuudesta eri maasto-olosuhteisiin ja tilanteisiin sopivasta Terrain Management System -tilasta:

  • Normal-ajotila – painottaa mukavuutta, taloudellista polttoaineen kulutusta ja ajettavuutta
  • Sport-ajotila – urheilulliseen maantieajoon
  • Grass/Gravel/Snow-ajotila – innoittaa turvalliseen ja varmaan maastoajoon liukkaissa ja epätasaisissa olosuhteissa, kuten ruoholla, soralla ja lumella
  • Mud/Sand-ajotila – asettaa auton luiston ja liikemäärän toimimaan optimaalisesti painuvilla ja muuntuvilla pinnoilla, kutenhiekalla jamudalla
  • Rock-ajotila – erityisesti hitaaseen ajoon kivisessä maastossa, jossa auton vaivaton hallinta on keskeistä
  • Baja-ajotila – virittää auton suorituskyvyn vauhdikkaaseen maastoajoon, aivan kuin Meksikon kuuluisassa Baja Desert -rallissa