Mercedes-Benz loi aivan uuden autoluokan esitellessään alkuperäisen CLS-mallin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2003. Neliovisen coupen toinen sukupolvi ilmestyi 2010. Tänä vuonna on aika toivottavaa tervetulleeksi kolmannen sukupolven CLS.
Uusi CLS seuraa edeltäjiensä esimerkkiä tyylikkäillä linjoillaan. Ilme on kuitenin terävämpio ja sporttisempi kuin edeltäjässä. Malliuudistuksen yhteydessä Shooting Brake -versio jää pois valikoimista, ja samalla CLS Coupe muuttuu viisipaikkaiseksi. Kolmannen sukupolven CLS saa täysin uudistetut moottorit. Alkuvaiheessa tulevat tarjolle kuusisylinteriset rivimoottorit diesel- ja bensiiniversioina:
- CLS 350 d 4MATIC: 286 hv, 600 Nm; 5,6 l/100 km, CO2 148 g/km
- CLS 400 d 4MATIC: 340 hv, 700 Nm; 5,6 l/100 km, CO2 148 g/km
- CLS 450 ISG 4MATIC: 367 hv + 22 hv, 500 Nm + EQ Boost 250 Nm; 7,5 l/100 km, CO2 178 g/km
- AMG CLS 53 4MATIC+: 435 + 22 hv, 520 Nm + EQ Boost 250 Nm; 8,7 l/100 km, CO2 200 g/km
Kaikissa Mercedes-Benz CLS-malleissa on vakiona 4MATIC-nelivetojärjestelmä. Mercedes-Benz CLS 350 d, 400 d ja 450 EQ-malleissa voimanjako etu- ja takapyörien välillä on kiinteä suhteessa 31/69. Mercedes-Benz AMG 53 4MATIC+ -mallissa voimanjako säätyy portaattomasti tilanteen mukaan etu- ja taka-akseleiden välillä.
Autoon on valittavissa kolme eri jousitusvaihtoehtoa. Vakiojousitus perustuu tilanteen mukaan säätyviin iskunvaimentimiin. Keskimmäinen vaihtoehto tarjoaa kuljettajalle mahdollisuuden itse säätää iskunvaimennuksen jäykkyyttä ajo-ohjelman kautta. Kolmas vaihtoehto on mukautuva Air Body Control- täysilmajousitus.
CLS:n päämarkkina-alueet ovat Kiina, Etelä-Korea, Yhdysvallat ja Eurooppa. Länsimaissa kohderyhmänä ovat erityisesti 55-60-vuotiaat, johtavissa asemissa työskentelevät miesasiakkaat. Kiinassa ja Koreassa asiakkaiden keski-ikä asettuu 30-35 vuoteen, ja jopa 30 prosenttia heistä arvioidaan olevan naisia.